Smoezen met Flip Filz

Smoezen met… Flip Filz, schrijver en acteur van Huzarenstuk dat op 10 juni in première gaat in Bellevue Lunchtheater. Twee figuranten staan op de filmset van een historisch oorlogsdrama klaar voor “actie”. Worden ze wel gefilmd? Het zekere voor het onzekere nemend houden de mannen strijdbaar vol… Ze willen de opnames niet verpesten of – erger nog – roemloos sneuvelen in de montage.

Waarom een stuk over twee gekneusde mannen als figuranten op een filmset?

Het is begonnen omdat ik merkte dat het heel moeilijk is om je identiteit vast te houden wanneer je uit het arbeidsproces valt. Ik kreeg veel minder toneelwerk en je definieert jezelf voor een heel groot gedeelte door je werk. Het succesverhaal. Als je dat dan niet hebt… Dat vond ik enorm lastig. Wie ben je dan. Wat blijft er van je over als je jezelf niet belangrijk voelt?

Is dat ook waar voor jou het stuk over gaat?

Op een meest eenvoudige manier gaat het over dat de schoonheid zit verborgen in oog hebben voor het onbelangrijke. Waardering hebben voor ‘alles wat er niet toe doet’. Er zijn heel veel dingen in onze maatschappij die niet de credits krijgen die ze verdienen.
Zo is het eigenlijk begonnen. En dat ik graag met Bram (Coopmans) iets wilde maken.

Waar komt die wens vandaan?
Daar lopen we al heel lang mee rond. Ik heb ooit in een stuk gespeeld dat hij had geschreven. Sindsdien praten we veel over toneel. Over hoe dat moet en wat we er van vinden… Hij kan mij enorm helpen met het formuleren en ontwikkelen van dingen. Hij is technisch heel goed en kijkt analytisch. Ik ben wat opportunistischer, wat rommeliger.

Op denkvlak of ook op acteervlak?

Allebei denk ik wel. Hij zegt vaak mooie dingen als: “Soms kan ik niet door een hele mooie glazen ruit kijken, omdat ik daar een klein vlekje op zie zitten.” Ik word dan een enorme pleiter voor dat landschap áchter het raam. “Kijk daar nou doorheen!”

En dan nu samen op het toneel…
We bleven steeds ‘tegen elkaar aanlopen’ en dingen bespreken en bedachten dat het leuk zou zijn samen iets te doen. Toen zei ik: “Als ik het nou schrijf, zorg jij dan dat het gespeeld wordt?,” waarna hij met Theater Bellevue is gaan praten en jullie zijn er ingestonken. En nu zitten we hier.

Hoe is het om iets te maken voor Bellevue Lunchtheater?
Het is echt een cadeautje eigenlijk, zo tijdens de lunch. Het is namelijk ‘helemaal geen geschikt moment’. Niet een moment waarop je een hele grote concentratie verwacht en dan is het juist heel goed om dat wél te doen. Mensen verwachten toch in eerste instantie een beetje entertainment of zo. Ik hoop dat wij naast entertainment vooral iets moois bieden. En mooi is meer dan ‘alleen’ entertainment.

Wat is mooi voor jou? 

Dat je even stil wordt van de ongerijmdheid der dingen. Dat je ineens begrijpt dat het een wonder is dat we überhaupt rechtop staan, omdat het leven zo vol paradoxen zit.
“Toch zal ik blij zijn als alles wat niet gebeurt is, dat dat voorbij is,” dat is een zin uit het stuk. Onze dramaturg Remco (van Rijn) wordt gek van die zin: “Het kan niet”. Maar dat is precies de poëzie met daarin de verborgen ongerijmdheden van dingen die je kunnen passeren. Dat is mooi.

Huzarenstuk is van 5 juni t/m 1 juli te zien in Bellevue Lunchtheater: theaterbellevue.nl/huzarenstuk