foto: Nienke Veneboer

Column Abdel Daoudi

Ik sta op de eerste repetitiedag van Geschiedenis van geweld. Ik ben excited, zenuwachtig. Ik ben altijd zenuwachtig als er weer eens iets groots staat te wachten waar ik zin in heb.

Terwijl ik in de inleiding over mijn inspiratiebronnen vertel, slaat mijn stem over, klopt mijn hart harder in mijn keel, trillen mijn benen. Ik wil het hebben over schaamte, klasse en hoe  trauma zich diep nestelt in het lichaam. En terwijl ik weet dat ik in de repetitieruimte van de Toneelschuur sta, reageert mijn lijf alsof ik op de stoep zit op de kruising van de Pletterijstraat en de Weteringkade.

Het heeft net geregend, zo eentje die het einde van de zomer inluid. Een natte druilerige regenbui. De scooter waar ik zonet nog op zat is op het natte wegdek aan de andere kant van het kruispunt tot stilstand gekomen.  De witte Range Rover, die mij afsneed en aanreed is doorgereden. Ik lig midden op het kruispunt met open knieën en ellenbogen een verdraaide enkel en een gebroken pols. Bang dat ik overreden word werk ik me zo snel mogelijk naar de stoep.

Terwijl de adrenaline door mijn lijf giert vertel ik de politieagent wat er gebeurt is. "Dat ziet er niet best uit" zegt de politieagent terwijl hij naar mijn knie wijst. Het gaat volgens mij wel. Ik maak me meer zorgen om mijn enkel, lach ik dom terug. De politieagent roept zijn stagiaires op en in hun wijsheid besloten ze dat het niet nodig was om een ambulance te laten komen. Waarom ben ik daarin meegegaan? En waarom heb ik wel gedwee gezegd dat het wel ging. En omdat niemand het kenteken van de Rover heeft gezien konden ze ook op dat punt niets betekenen voor me. Met de scooter aan de hand ben ik naar huis gestrompeld.

Aan de hand van hoe de artsen op de spoedeisende hulp omgingen met mijn lichaam begreep ik pas de ernst van de situatie. Waar ik trouwens pas na aandringen van mijn vrouw naartoe ging. "Als ik daar had gelegen was er meteen een ambulance gebeld."

Wat bezielt iemand door te rijden nadat hij een ongeluk heeft veroorzaakt? Waarom vond die agent het niet nodig medische hulp in te schaken en te controleren of ik geen interne bloedingen had? Waarom zei hij lachend dat het jammer voor mij was dat zijn stagiaires geen leuke blonde meiden waren?

Het lichaam onthoudt hoe er met haar is omgegaan. Neemt dat met zich mee. En gaat zich daar vervolgens naar gedragen. Het lichaam onthoudt. En helaas zijn sommige lichamen in onze samenleving meer waard dan anderen. Twee mannen die aan den lijve zo’n marginalisatie hebben ondervonden ontmoeten elkaar ’s nachts op straat. Dat is het startpunt van mijn toneelversie van Geschiedenis van Geweld

Geschiedenis van geweld

Geschiedenis van geweld

Toneelschuur Producties / Toneelgroep Oostpool / Abdel Daoudi

vr 16 dec - zo 18 dec

Voor het Applaus | Simon Heijmans

Simon Heijmans maakte twee jaar geleden De Zachte Kracht hier in het Lunchtheater. Een voorstelling over eenzaamheid en vriendschappen die je pas later in je leven sluit. Een dag na de première en jub…

Voor het Applaus | Liliane Brakema, Caspar van Gemund

Geen onzekerheid over inkomsten, huisvesting en veiligheid... In de voorstelling Isotopia kiezen de hoofdpersonages voor een, op het oog, ideale wereld. Ze moeten zich alleen wel verhouden tot een sys…

Voor het Applaus | Gonca Karasu, Anne-Chris Schulting, Evrim Akyigit, Ebony Wilson

Komende week speelt Toneelgroep Maastricht de voorstelling Schuld in Bellevue. Een rauwe voorstelling over de misstanden en het onrecht tegenover de Jezidische bevolking in Noord-Irak. Over genocide, …

Voor het Applaus | Arne Hendriks

Arne Hendriks is onderzoeker, kunstenaar en kunsthistoricus. Sinds 2007 onderzoekt hij The incredible shrinking man. De belofte van de kleine mens. Want krimp levert ruimte op. In huis, in de boodscha…

Column Arne Hendriks

Al bijna 15 jaar onderzoek ik hoe wij als mensen die zo gehecht zijn aan groei, kunnen verlangen naar krimp. Dus, hoe gaan we het samen willen? Niet eerder, en zelden daarna, heb ik de disruptieve kra…

Voor het Applaus | Christian van Eijkelenburg

Aankomende week komt Christian van Eijkelenburg try-outen met zijn eerste solo 'cabaretspektakel' Drift. Dat belooft sowieso een feestje te worden, want op 3 november krijgt hij hier op het podium het…

Voor het Applaus | Love Song

Over precies een week gaat de nieuwe Lunchvoorstelling Love Song in première, een voorstelling over verlangende jonge harten in De Randstad. Na een doorloop in het repetitielokaal gingen we om de tafe…

Voor het Applaus | Nina de la Parra

Volgende week gaat BloodBitches in première in Theater Bellevue, de nieuwste voorstelling van Neerlands Hoop winnares Nina de la Parra samen met topsaxofoniste Sanne Landvreugd: twee bloedende dubbelb…

Voor het Applaus | Ryan Djojokarso

Is het een duet, een kleine opera, of een dansconcert? Ryan Djojokarso maakte een portret over ontheemding en heimwee. De voorstelling LENTE/22/K. is speels én serieus met zang én dans. Want kunst is …

Voor het Applaus | Momo Samwel, Charlie Chan Dagelet, Michiel Blankwaardt, Norma Schiphof

Payback-time met revolvers en bloed: geïnspireerd door Django Unchained van Tarantino brengt Theater RAST een strijd voor rechtvaardigheid ten tonele met Grace. In deze aflevering zijn we te gast in d…

Waar kom ik vandaan, waar ben ik nu thuis | Ryan Djojokarso

Ryan Djojokarso is geboren in Suriname, volgde zijn dansopleiding in Rotterdam en werkt inmiddels vele jaren als choreograaf en theatermaker, sinds 2021 vanuit zijn eigen gezelschap LIBI. Hij maakt vi…

Column Rick Paul van Mulligen

Overspoeld door Queer planet

Voor het Applaus | Ingmar Heytze, Olivier Diepenhorst, Abke Haring

De onaangepaste geest, daar mag best meer ruimte voor zijn. De wanen gaat over de vrijheid van fantasie en de (harde) realiteit van onze verbeelding. In de buitentuin achter het repetitielokaal praten…

Smoezen met Roel Pronk

Eind oktober gaat Love Song in première in het Bellevue Lunchtheater. Roel Pronk schrijft en regisseert deze voorstelling. We vroegen hem naar wat we kunnen verwachten.

Voor het Applaus | Barry Emond, Annechien de Vocht

Stijgende inflatie en hoge energieprijzen: in The Poverty Peepshow van The YoungGangsters beleef je ons collectieve voorland "als een waar spektakel". Regisseur en maker Annechien de Vocht en acteur e…

Voor het Applaus | Laura De Geest, Tarik Moree, Daniël 't Hoen

Het huwelijk houdt ons liefdesleven al lang niet meer in toom. Achtereenvolgens de pil, Van der Valk-motels, Viva en Tinder hebben de zoete oorlog der liefde tot een chaos gemaakt. Eind twintigers Tar…

Aangenaam! Laura De Geest, Tarik Moree, Daniël 't Hoen

Met veel plezier stellen wij theatermakers aan je voor. Niet alleen met hun werk in onze zalen, maar ook hier, even persoonlijk en met een gezicht erbij. Zodat je weet wie de creatieve geesten van nu …

Waar kom ik vandaan, waar ben ik nu thuis | Alioune Diagne

Alioune Diagne is geboren in Saint Louis in Senegal en woont sinds vijf jaar in Nederland. Alioune is choreograaf, danser, kunstschilder én vader. In zijn voorstelling Dag Papa onderzoekt hij de manne…
van 6