Een zwangere vrouw staat op Centraal Station. Haar telefoon gaat. Slecht nieuws. Uit de testuitslagen is gebleken dat het kindje dat in haar groeit een onoverkomelijke afwijking heeft. Dan zakt ze keihard door de roze wolk en belandt samen met haar man in een surrealistische tussenwereld. Daar start hun zoektocht naar een antwoord op een onmogelijk dilemma: in welke wereld is hun kindje beter af, die van de levenden of van de doden?
Deze wonderlijke wereld, geschapen door magische poppen, livemuziek, stop-motion animatie en klei, laat de aanstaande ouders te rade gaan bij zichzelf. Een parade van kafkaëske personages, prognoses en meningen trekt aan hen voorbij. De echoscopist verklaart, de arts voert de druk op, God en de wereld leggen hen het vuur na aan de schenen. Ze gaan in gesprek met hun ongeboren kindje en de Tijd die zich afvraagt ‘of ze het al weten’. Tot de uiteindelijke keuze volgt. Een keuze uit liefde.
“Puurder theater dan dit kan je niet maken; het gaat over leven en dood, over wie je bent als mens en welke keuzes je maakt. De mooiste en heftigste inspiratiebron in het leven.” Marlyn Coetsier
Lees het volledige interview met Tg. Winterberg's Marlyn Coetsier en schrijster Heleen Verburg hier
Nagesprek via Zoom
Na de theatrale verfilming vindt via Zoom om 21:30 uur een nagesprek plaats met spelers Marlyn Coetsier en Lennart Monaster. Zij vertellen onder andere over het intense, maar mooie maakproces van de voorstelling. Zij delen graag de keuzes voor de verschillende invalshoeken in de film, beantwoorden jouw vragen en willen graag van gedachten wisselen over Alles naar de Hemel.
De link naar dit Zoom-nagesprek vind je op de streamingspagina van de voorstelling.
BELLEVUE PODCAST | Voor het applaus
In deze aflevering vertelt Marlyn Coetsier over de onmogelijke keuze tussen leven en dood, haar voorliefde voor poppen- en objecttheater en hoe de voorstelling is omgevormd tot een theatrale film.
In de pers
"Alles naar de hemel geeft dilemma’s over de waarde van ongeboren leven fraai stem" ★★★★ NRC
"Klap na klap krijgen ze te verwerken. Maar ook die vertolken de makers met liefdevolle luchtigheid." Theaterkrant, keuze van de criticus