SKIN
© Bart Grietens

Het Debuut

Rudolphi Producties
Jubileumtournee 10e editie
wo 6 okt en do 7 okt

Niet meer weg te denken van de Nederlandse podia! Het Debuut lanceert nieuw theatertalent in een avondvullend programma met drie korte voorstellingen.

Het Debuut loopt voor de troepen uit. Ieder jaar presenteert Rudolphi Producties veelbelovend theatertalent in Het Debuut. De afgelopen jaren presenteerde Rudolphi Producties theatermakers als Caro Derkx, Tim Olivier Somer, Tarik Moree, Romano Haynes, Performancegroep ROTOR, La Isla Bonita, Firma Draak, Rundfunk, Performancecollectief URLAND en George Tobal.

Deze nieuwe editie bundelt talent dat Rudolphi Producties opviel tijdens afstudeerpresentaties en theaterfestivals en zo maar de nieuwe generatie theatermakers kan zijn die de je later terugziet op de grote podia. Dit jaar zie je in Het Debuut voorstellingen van Aleksej Ovsiannikov, Eva van Kleef & Maria Marbus en Jim Buskens & Manouk Pluis.

Naast drie voorstellingen is er dit jaar voor Het Debuut ook een korte film geselecteerd. actually…let’s forget about me van Charlotte Gillain vond origineel plaats in een kale hotelkamer, waar men de video alleen bekeek. Nu is de film een-op-een in de foyer te zien in een filmhokje. Kom daarom eerder naar het theater of bekijk het werk na afloop. 

 HET PROGRAMMA  

Annihilation I reduce to nothing - Aleksej Ovsiannikov

Hoe kun je afstand nemen van jezelf, je ego, en opgaan in de ruimte totdat je er helemaal in verdwijnt? Wat blijft er over als de mens afwezig is? Aleksej onderzoekt hoe het lichaam zich terugtrekt. We zien langzaam de grond onder zijn voeten verdwijnen. Een requiem, een gedicht, een fysieke performance. Het confronteert ons met de kwetsbaarheid van ons bestaan. Een poging tot loslaten in een tijd waarin niks meer vast te houden valt.

Aleksej Sergevitch Ovsiannikov (1990) geboren en getogen Amsterdam-Zuidoost en opgevoed door Russische ouders, studeerde in 2021 af aan de mimeopleiding van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam.

Flying High - Eva van Kleef, Maria Marbus

Een vriendengroep worstelt met de paradox van onze hedendaagse prestatie- en concurrentiemaatschappij. Het is eng om uitzonderlijk te zijn, maar ook eng als anderen uitzonderlijker zijn dan jij. Krampachtig blijft de groep bij elkaar. Tot een van de vrienden wil uitblinken en het hogerop zoekt. Hij wil vliegen.

 In deze talige, 90’s-inspired voorstelling wordt menselijk gedrag uitvergroot. Een hedendaagse interpretatie van Icarus in gabberkostuums. 

Eva van Kleef (1998) en Maria Marbus (1996) vonden elkaar in hun gezamenlijke liefde voor Griekse mythologie en studeerden in 2021 allebei af aan resp. de regieopleiding en de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht.

SKIN - Jim Buskens & Manouk Pluis

In SKIN bewegen performers Manouk Pluis en Jim Buskens om elkaar heen in een poging  één genderneutraal lichaam te vormen. Langzaam vervagen de grenzen, ze verstrengelen tot één geheel waarin je niet meer ziet welk lichaamsdeel van wie is. In deze performance overstijgen de dansers de aangeboren fysieke verschillen en gaan ze op zoek naar het nulpunt van ons menselijk lichaam.

SKIN werpt een nieuwe blik op gender en het lichaam. De aangenomen ideeën over wat een mannen- en vrouwenlichaam is worden opgeschud.

 Jim Buskens (1996) en Manouk Pluis (1999) studeerden in 2021 af aan resp. de performance- en  acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Vertrekpunt in hun werk is transformatie, zowel lichamelijk als maatschappelijk.

actually... let's forget about me - Charlotte Gillain 

Een vrouw, alleen in haar slaapkamer. Onzeker over wie ze is en wat ze zal worden. Ze  filmt zichzelf. We treden een anonieme maar toch ook intieme ruimte binnen. In een poging haar zoektocht vast te leggen zien wij haar constant veranderen. Ze daagt ons uit om mee te gaan in een realiteit waar iedereen iedereen zou kunnen zijn.

 actually…let’s forget about me is een interdisciplinair videowerk, ontstaan uit een kruisbestuiving tussen mime en kunstmatige intelligentie. Het gebruik van deepfake software versterkt het thema: in hoeverre zijn wij eigenaar van onze eigen identiteit. 

 Charlotte Gillain (1998) afkomstig uit Kalmthout, een klein dorpje naast Antwerpen, studeerde in 2021 af aan de mimeopleiding van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam.

  NAGESPREK 

Op woensdag 6 oktober is er na afloop een nagesprek bij te wonen. 

Het Debuut is een van de beter bewaarde geheimen van het Nederlandse theater

De Volkskrant

"Spannend, beangstigend en ontwrichtend – dat is precies waarom je naar Het Debuut gaat." De Volkskrant

“Al jaren selecteert Rudolphi Producties een of meerdere afstudeervoorstellingen voor Het Debuut. Het levert consequent spannende theateravonden op, waarin je jonge makers ontmoet waar je vaak nog veel van blijft horen.” Theaterkrant

“De performance wekt verwarring op, met geestige, dadaïstische momenten, maar is ook een confrontatie met kwetsbaarheid en eenzaamheid.” Haarlems Dagblad over Annihilation

“Een geweldige tekst, gespeeld door acteurs die constant wisselen van tempo en heel precies de vinger op de zere plek leggen. Hilarisch en confronterend.” Haarlems Dagblad over Flying High

“een energiek gespeeld verbaal steekspel” NRC Handelsblad over Flying High.

“ze vormen één lichaam vormen, in prachtige, verstrengelde tableaux vivants.” HaarlemsDagblad over SKIN

"pure schoonheid" NRC Handelsblad over SKIN

“een toetje” Haarlems Dagblad over actually… let’s forget about me

Credits

SKIN

concept Jim Buskens
performance Jim Buskens / Manuel Groothuysen, Manouk Pluis 
tekst Kae Tempest 
coaching Roshanak Morrowatian 
dramaturgisch advies Lara van Lookeren 
muziek Mina Caputo

Annihilation I reduce to nothing - Aleksej Ovsiannikov

concept en spel: Aleksej Ovsiannikov 
techniek, geluid: ism Hessel Hilgersom 
begeleider: Francesca Lazzeri
met dank aan: Frits van Driel, Fabian Santarciel de la Quintana, Loes van der Pligt, Stella van Leeuwen, Lois Maat

actually... let's forget about me

concept, tekst en spel Charlotte Gillain 
geluid Robbi Meertens 
kunstmatige intelligentie Arran Lyon
camera Annika Wallis, Lisa Eronini 
regie Ruth Borg 
begeleiding Maurice Bogaert
met dank aan Emilie Gillain, Evite Ancarola, Olga Tsyganova

Flying High - Eva van Kleef, Maria Marbus

regie Eva van Kleef 
tekst Eva van Kleef en Maria Marbus 
spel Bob Ott, Jelmer de Groot, Maria Marbus, Valentijn de Jonge
kostuum en scenografie Sara Schoon
muziek Thijs Bremmers
tekstbegeleiding Rik van den Bos 
met dank aan Toneelacademie Maastricht 
geïnspireerd op de mythe van Daedalus en Icarus uit Ovidius’ Metamorfosen.