foto Lowiegraphy

7sheb 3lik: rekenen op jou

Lev Avitan , Nabil Tkhidousset / Theater Bellevue
Bellevue Backstage
di 18 jun - za 22 jun

Een simpele fried chicken zaak in Rotterdam Zuid. Nabil en Lev stoppen zichzelf vol met 3000 calorieën aan gefrituurde kip voordat zij vertrekken naar de begrafenis van Lev's vader. 

Voor beide vrienden is de relatie met hun vader altijd een issue geweest. Met elkaar kunnen zij over alles praten. Deze moeilijke band, maar ook de grote thema's die hiermee samenhangen zoals relaties, vaderschap, mannelijkheid en mentale gezondheid. 

7sheb 3lik: rekenen op jou
is een voorstelling over het doorbreken van de ketenen van trauma en hoe waardevol het is om zo'n proces samen aan te gaan met je broeder. Het liefst tijdens het eten.
Want "Als de wereld instort is er altijd nog kip".

Straatpoëzie over intergenerationeel trauma

Lev Avitan en Nabil Tkhidousset zijn schrijvers, verhalenvertellers, spoken word artiesten en bovenal: vrienden. Ze vinden elkaar in hun vergelijkbare jeugd als Marokkaanse jongens uit eenoudergezinnen in een achterstandswijk. Samen maken zij de podcast Echtemannentakkies, waarin thema's bespreekbaar worden gemaakt die gewoonlijk als taboe ervaren worden onder (biculturele) jonge mannen. 7sheb 3lik: rekenen op jou gaat terug naar de basis van hun vriendschap: filosofische gesprekken, elkaar confronteren, samen lachen en "kip tjappen". 

Bellevue Backstage

Eén keer per jaar geven we jonge makers de kans om bij ons in huis een nieuwe voorstelling te maken en te presenteren. Dit kunnen we doen dankzij de steun van drie particuliere fondsen. Eerder kon Teun Donders  Hendrik IV realiseren en Teunie de Brouwer HERT. En als door de reguliere programmering alle zalen gevuld zijn, presenteren we deze nieuwe voorstellingen gewoon einde middag op het achtertoneel van de Grote Zaal: Bellevue Backstage dus! 

Credits

door Lev Avitan, Nabil Tkhidousset
regie Priscilla Vaudelle
techniek Sjef van de Ven, Chris Cournil
productie Annelies Hendrikse, Rika van Vemde
een productie van Theater Bellevue

Bellevue Backstage kunnen we mogelijk maken dankzij een drietal private fondsen die zich aan het traject hebben verbonden: Stichting Melanie, De Leeuwensteinstichting en Cultuurfonds / Van Meeuwen Kan Fonds

Meer over de makers

Lev Avitan is filosoof, spoken-wordartiest en theatermaker, maar het liefst alle drie tegelijk. In zijn werk vind je kritische reflecties op de maatschappij en een intieme onderzoek naar zichzelf in de wereld. Tevens is hij columnist voor het platform Vrijdenkers en eerder droeg hij voor op spoken word evenementen als Mensen Zeggen Dingen, Woorden Worden Zinnen en festivals als Lowlands en Down the Rabbit Hole.

Nabil Tkhidousset is een schrijver, spoken-wordartiest en theatermaker. In al zijn werk staat bewustzijn centraal. Hij maakt van zijn psychologische inzichten kunst. In zijn werk gaat Nabil in op onderwerpen zoals mentale gezondheid, (intergenerationele) trauma’s en heling. Een goed voorbeeld hiervan is zijn voorstelling Jihad an Nafs: Het gevecht van de ziel

Samen hosten Lev en Nabil de podcast Echtemannentakkies, een podcast waarin thema's van mannelijkheid en mentale gezondheid openlijk besproken worden met elkaar en met gasten. Deze intieme gesprekken zijn via alle streamingdiensten te vinden (Spotify, Apple & Google Podcasts).

Priscilla Vaudelle studeerde in 2013 af aan de opleiding Theaterdocent. Tijdens haar studie richtte zij de stichting LostProject op, een multidisciplinair storytelling collectief. Daarnee maakte zij o.a. AKWARD, BRA|SA, Daddy Lost Me, City Lost Me, Man Down en TWIY the world is yours. De afgelopen jaren was zij daarnaast werkzaam bij Frascati Producties (BIMS part 1, SIXTH, OSSO), Musicalmakers (BIMS the showcase) en Theater Oostpool (Geldezels). In haar werk geeft Priscilla zichtbaarheid aan mensen en verhalen die doorgaans geen podium vinden. Verhalen die recht uit het hart van de stad komen: krachtige, universele voorstellingen, over actuele thema’s als identiteit, seksualiteit, sociale druk en opvoeding, die veel weerklank vinden bij een divers jong publiek.