Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet
-
wo 17 sep12:30 - 13:40Paloni Zaal
standaard Standaard € 22,00 -
do 18 sep12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
vr 19 sep12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
za 20 sep12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
zo 21 sep12:30 - 13:40PAY WHAT YOU CANPaloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 Pay what you can € 9,50 € 9,50 Pay what you can € 30,00 € 30,00 -
wo 24 sep12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
do 25 sep12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
vr 26 sep12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
za 27 sep12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
zo 28 sep12:30 - 13:40met Prikkelarme ontvangstPaloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
wo 1 okt12:30 - 13:40PAY WHAT YOU CANPaloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 Pay what you can € 9,50 € 9,50 Pay what you can € 30,00 € 30,00 -
do 2 okt12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
vr 3 okt12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
za 4 okt12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
zo 5 okt12:30 - 13:40met Prikkelarme ontvangstPaloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
wo 8 okt12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
do 9 okt12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
vr 10 okt12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
za 11 okt12:30 - 13:40Paloni Zaal
dummy Standaard € 22,00 -
zo 12 okt12:30 - 13:40dernièrePaloni Zaal
dummy Standaard € 22,00
Tegen de achtergrond van antidemocratische ontwrichting – de nazi’s doen in München hun eerste gewelddadige greep naar de macht – probeert een groepje logici, filosofen en wetenschappers weerstand te bieden tegen de waanzin. De Weense Kring, zoals ze zichzelf noemen, wil de taal terugbrengen tot de essentie, te ontdoen van dubbelzinnigheid, valse logica en demagogisch misbruik. Want woorden zijn niet onschuldig. Ze kunnen aansporen tot uitsluiting, ontmenselijking en geweld. Taal kan vernietigen.
Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet is een wrang–komische voorstelling over ons verlangen naar helderheid. In 2020 nam toneelschrijver en regisseur Bo Tarenskeen zich voor een elfdelige theaterreeks te maken over de logicus en filosoof Ludwig Wittgenstein en zijn invloed op de wereld. Het eerste deel, over zijn jeugd en afscheid van de filosofie, ging in 2021 in première.
Recensies
Naast dat de voorstelling is geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival, werd deze voorstelling in 2024 genomineerd voor maar liefst twee Theo d’Ors: Lowie van Oers voor zijn vertolking van Moritz Schlick, en Bo Tarenskeen zelf, in de categorie ‘Meest grensverleggende podiumprestatie’.
Uit het juryrapport
"Het is Bo Tarenskeen gelukt abstract denken naar een theater ervaring te vertalen zonder iets van het oorspronkelijke denken af te doen én tegelijkertijd de tekortkomingen van dat denken te openbaren."
"Lowie van Oers maakt het met zijn onnadrukkelijke en gevoelige spel inzichtelijk dat zijn onthechte denken geen weerwoord heeft tegen de woede, de emoties van de sterk aan terrein winnende Nazi’s. ... Een prachtig stuk dat direct te linken is aan onze huidige politieke situatie. Ook wij hebben te maken met een politieke realiteit die we net zo moeilijk onder ogen komen."
"In in dit tweede deel (er zijn er elf voorzien) over het gedachtegoed van een van de intrigerendste filosofen van de twintigste eeuw overdondert Tarenskeen (en zijn fantastische acteursploeg) de toeschouwer met tekst en spel. Geen angst voor een hermetisch college, wees voorbereid op een pakkende voorstelling met ferme Tarenskeen-signatuur. Hadden we kunnen weten, deel één was ook al niet te versmaden." Theaterkrant
Credits
tekst en regie Bo Tarenskeen
spel Amarenske Haitsma, Bo Tarenskeen, Jurjen Zeelen, Lowie van Oers
co-regie en lichtontwerp Erasmus Mackenna
dramaturgie Jellichje Reijnders
assistent dramaturgie Tamar van der Ven
mogelijk gemaakt door Stichting Melanie, SEC, Nederlands Letterenfonds, Fonds Podiumkunsten
geproduceerd door De tienduizend dingen
Meer over de makers
Bo Tarenskeen is toneelschrijver, regisseur, acteur en medeoprichter van Theater Na de Dam, waar hij tot 2023 werkte. Hij studeerde taalfilosofie in Amsterdam, Potsdam en Berlijn en volgde dankzij een scholarship van de VandenEnde Foundation de Regieopleiding aan het RITS in Brussel. Voor zijn afstudeervoorstelling 1000 Zalen won hij in 2009 de Ton Lutz prijs. Hij werkte voor o.a. Frascati producties, Holland Festival, Brakke Grond en Bellevue Lunchtheater, met mensen uit verschillende disciplines, zoals dansgezelschap ICK Amsterdam, beeldend kunstenaar Roosmarijn Pallandt en psychiater Damiaan Denys.
In 2014 won hij het TheaterTekstTalent Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds voor Het Indisch interieur, over onze omgang met ons koloniale verleden. Met zijn performance Ons vertrouwen is nergens op gebaseerd werd hij datzelfde jaar genomineerd voor de BNG Nieuwe Theatermakerprijs. In 2015 maakte hij zijn eerste grote muziektheatervoorstelling, EICHMANN, die door elke zichzelf respecterende operarecensent werd neergesabeld.
Voor Nasrdin Dchar en Spinvis schreef hij de voorstelling Voor ik vergeet, die op 4 mei 2016 werd opgevoerd in Koninklijk Theater Carré, in het kader van Theater Na de Dam. In 2017 maakte hij samen met schrijver Joost de Vries KISSINGER, een monoloog over realistische politiek. Zijn solo HEIDEGGER, in en tegen de achtergrond van het werk van fotograaf Roosmarijn Pallandt, vormde een volgende stap in zijn serie over ‘het kwade denken’. Deze werd gevolgd door SPEER (2019), over Albert Speer en Rem Koolhaas. Eind 2018 regisseerde Tarenskeen De Indië Monologen, met verschillende schrijvers, politici en ervaringsdeskundigen. Sinds 2021 werkt hij aan een elfdelige theaterserie over logicus en taalfilosoof Ludwig Wittgenstein.
In 2022 ging zijn familiedrama Het Indisch interieur in première in ITA. Voor Jacob Derwig schreef hij de monoloog Waar wij voor strijden, die op 4 mei 2023 eenmalig werd opgevoerd in Carré, in het kader van Theater Na de Dam.
In 2024 vertaalde en bewerkte hij Antigone van Jean Anouilh voor Nina Spijkers bij Het Nationale Theater.
Van 2025 tot en met 2028 wordt de stichting waaronder hij zijn werk produceert, De tienduizend dingen, structureel gesubsidieerd door het Amsterdams Fonds voor de Kunsten. Zijn eerste voorstelling in dit kunstenplan was de volgende in zijn reeks over ‘kwade denkers’: Tegen de wet, over de nazi–jurist Carl Schmitt, met Hans Dagelet als Schmitt zelf.