Column Lars Brinkman

Wij zijn hier altijd al geweest

Op de middelbare school zat ik altijd gapend in de geschiedenisles. Ik vond al die verhalen over vroeger maar abstract en vroeg mezelf steeds af: Wat heb ik, hier levend in Amsterdam in 21e eeuw, te maken met al die oorlogen en veldslagen die in continenten hier ver vandaan en decennia geleden plaatsvonden?

Dat veranderde toen ik bij het maken van mijn voorstelling Männerbund historische homoseksuele figuren leerde kennen. Ik las in verschillende interviews hoe lhtbiq+-ers in oorlogstijd leefden. Ik las over een Duitse jongen die verliefd wordt op een andere jongen in zijn Hitlerjugend-zomerkamp, over een Amsterdamse man met een liefde voor Duitse marsmuziek en soldaten in uniform en over een Hagenees die tijdens oorlogstijd regelmatig naar de Cineac en Sauna Scheers ging om daar contact met mannen te zoeken.

Ineens borrelde dat verwantschap, dat ik eerder zo duidelijk miste met de geschiedenis, onmiskenbaar in mij op. Dit zijn mensen in wie ik me kan herkennen. Ik deel met hun mijn angsten, mijn verlangens, mijn fouten, mijn zoektocht naar saamhorigheid en naar liefde. Ik besloot de mensen uit die verhalen vanaf nu te zien als mijn queer familie, die ik nooit gekend heb.

Wat me het meest raakte tijdens het maken van de voorstelling was het inzicht dat mijn lhtbiq+-familie hier altijd al is geweest. We zijn niet een trend die sinds de jaren ’80 ineens meer zichtbaarheid heeft vergaard. Nee. Zelfs in de tijd van het Oude Griekenland waren wij er al. Wij zijn hier altijd al geweest.

Maar hoe is het mogelijk dat níemand mij ooit íets over mijn familie heeft verteld en me nooit naar het verleden heeft laten kijken vanuit hun perspectief? Ineens werd het me glashelder dat ik hun verhalen niet onverteld mag laten.

Daarom vraag ik jou, lezer, theaterbezoeker, luisteraar, om te gaan zitten voor deze verhalen, waarvan ik - helaas - zeker weet dat ze je onbekend zijn. In het theater krijgen deze verhalen de ruimte. Hier kan de geschiedenis inclusief gemaakt worden en ons collectieve geheugen her(be-)dacht. Hier draaien wij samen het perspectief en schijnen we licht op de verhalen die uit de vergetelheid zijn opgegraven.

Ik nodig je graag uit om plaats te nemen in de theaterzaal. Op 4 en 5 mei vertel ik aan jou over mijn queer familie. Opdat ze in jou en in mij kunnen doorleven.

Männerbund

Männerbund

Lars Brinkman

Theater na de Dam
wo 4 mei - do 5 mei

Nazomerserie: Met Carel naar het park

Overal in Theater Bellevue vinden we nog sporen van Toneelgroep Centrum, het gezelschap dat tussen 1976 en 1987 in dit gebouw huisde. In de artiestenfoyer hangen nog altijd de affiches, Theatercafé De…

Voor het Applaus | Junior Schrijvers

Sinds januari verzamelden acht jonge toneelschrijvers (15 t/m 23 jaar) zich elke twee weken in de backstage van Theater Bellevue. Begeleid door toneelschrijver Sanne Schuhmacher kregen deze Junior Sch…

Voor het Applaus | Blauwdruk

Klassieke stukken bewerken tot multilinguaal, eigentijds locatietheater: dat is wat Collectief Blauwdruk het allerliefste doet. Met hun nieuwste voorstelling Recht op de hemel brengen Bram Walter, Tij…

Voor het Applaus | Keti Koti | Jarrod Francisco, Pompadó Z.R. Martha, Eve Hopkins

Keti Koti, letterlijk vertaald 'gebroken ketenen', is een dag waarop we het slavernijverleden herdenken en de afschaffing ervan vieren. Een dag waarop we stil staan bij onze gedeelde geschiedenis. In …

Voor het Applaus | Luan Buleshkaj, Mahat Arab

In deze aflevering gaat huisdramaturg Tom Helmer in gesprek met spoken word artiesten Mahat Arab en Luan Buleshkaj over de tweede editie van het AKF Spoken Word Festival. Mahat geeft alvast een voorpr…

Voor het Applaus | Teunie de Brouwer

TRIGGER WARNING: angst- en paniekaanvallen.Wanneer de angst te groot wordt, verlies je het contact met alles en iedereen om je heen en zit je opgesloten in je eigen hoofd: in HERT neemt actrice Teunie…

Voor het Applaus | Minou Bosua

In de lunchvoorstelling Moeder mag niet dood vierde Minou Bosua de vitaliteit van haar 89-jarige moeder. Nu, twee jaar en een diagnose dementie verder, onderzoekt Minou hoe we omgaan met onze ouderen …

Voor het Applaus | Annemarie Prins, Gerardjan Rijnders, Erik Besseling

Vier ouderen, met de dood in het vizier, besluiten de laatste jaren van hun leven samen door te brengen in een woongroep. In de nieuwste Bellevue lunchproductie Death Row wordt het publiek deel van de…

Voor het Applaus | Nita Kersten

Wie of wat ben je nog zonder buitenwereld en zonder idee van wat komen gaat? In haar nieuwste voorstelling Apocalyps (Toneelschuur Producties) zoekt regisseur Nita Kersten het antwoord op deze vraag. …

Voor het Applaus | LeineRoebana, Calliope Tsoupaki

Een componist die zich laat inspireren door beweging en twee choreografen die klank gebruiken als basis voor de dans: de samenwerking tussen het vaste duo Andrea Leine en Harijono Roebana en voormalig…

"Het oerzaaltje van mijn podiumleven."

Een grot was het. Een schuilplaats, een geheime plek van samenkomst, waar Justus van Oel, Eric Eijgenraam en ik met de cabaretgroep Zak en As onze allereerste première beleefden, herfst 1986. Verlamme…

Voor het Applaus | Jeannette Smit

Na 21 jaar lang leiding te hebben gegeven aan ons fijne theater in Amsterdam neemt directeur Jeannette Smit afscheid. In deze aflevering zit ze nog één laatste keer op haar vertrouwde werkplek om same…

Voor het Applaus | Orkater / De Nieuwkomers

Hoe te leven in een wereld waarin de waarheid haar waarde lijkt te zijn verloren? In hun muzikale bewerking van De meester en Margarita onderzoekt theatercollectief Konvooi (Orkater/De Nieuwkomers) de…

Voor het Applaus | Marien Jongewaard, Roy Peters

Hoe breng je je laatste uur in vrijheid door als je geweten zo zwaar op je drukt? In de nieuwe Bellevue lunchvoorstelling Menu del Día onderzoekt De Gemeenschap hoe het kan dat een niet te stillen ver…

Voor het Applaus | Henk Danner

Deze week staat in het teken van het nieuwste dansfestival van Amsterdam: ICK FEST x BELLEVUE. Bij een bijzondere week hoort een bijzondere aflevering: lichtontwerper en artistiek adviseur bij ICK Dan…

Voor het Applaus | Anne Maike Mertens, Mette Bouhuijs

Van een ode aan wijlen Ton Vorstenbosch in Café Welling tot theatrale lezingen in Theater Bellevue: regisseurs Mette Bouhuijs en Anne Maike Mertens hebben het met Stoffige stukken tot hun missie gemaa…

Smoezen met Roy Peters

"Mensen die in hun eentje een eigen wereld en werkelijkheid verzinnen, dat is altijd interessant. Mensen die zelf hun verhaal maken en daar hartstochtelijk in geloven."

Column Ayşegül

Inclusief theater “Jij zal het nooit maken als acteur, want jij bent scheel, slechtziend én een Turkse”, werd er tegen mij gezegd toen ik besloot te gaan acteren. Regelmatig bezocht ik theaters, de pl…
van 4