Foto: Bart Grietens

Dagen van Rijst

Bodil de la Parra / Via Rudolphi Producties
di 15 feb - wo 16 feb

Een familie kroniek over een Indo- Chinese hippie familie in het Amsterdam van de jaren zeventig. 

Bodil groeide op in een nieuwbouwflat in de Amsterdamse wijk Osdorp. Een prettige minimaatschappij, waarbij ze als een kameleon laveert tussen haar vrijgevochten ouders, haar Indo-Chinese grootouders, en haar vrienden op de bekrompen buurtschool. Ze past zich overal aan en probeert koste wat kost normaal te zijn. Bij het leegruimen van de flat wordt ze niet alleen geconfronteerd met oude familie foto’s en herinneringen aan wilde feestjes, maar stuit ze ook op verloren gewaande Chinese tradities. Zitten die ook in haar? En hoe zat het eigenlijk met de gokverslaving van haar oma?

In de voorstelling blikt Bodil terug op haar bijzondere jeugd. Ze trekt een lijn naar het heden en vraagt zich af wat er in de huidige tijd van haar wordt verwacht. In het ontrafelen van haar familiegeschiedenis komt ze ook nu weer voor heel wat verrassingen te staan. Vol humor en tragiek wekt zij haar familie tot leven.  

Een ontroerende en geestige zoektocht naar Chinese achtergrond.

Theaterkrant

“Emotioneel geladen familiegeschiedenis” Scènes

“De actrice heeft een prettige, soepele manier van vertellen en ze schakelt al spelend moeiteloos tussen de diverse tijden en personages“ Telegraaf

Bodil was te gast bij Tijd voor Max en Nooit meer slapen

 

Credits

concept, tekst en spel Bodil de la Parra 
muziek William Bakker 
eindregie Casper Vandeputte 
dramaturgie Cecile Brommer 
kostuumontwerp Arien de Vries 
vormgeving Sacha Zwiers 
lichtontwerp Wannes van der Veer 
techniek Floris Vermist 
productie Janneke den Engelsen – ProductieCollectief 
fotografie Diederick Bulstra 
vormgeving Perla van Kessel, Roel van de Ven 
organisatie Via Rudolphi

Meer over de makers

Dagen van Rijst is de tweede solovoorstelling van actrice en toneelschrijfster Bodil de la Parra. Ze bouwt daarbij voort op de persoonlijke voorstellingen Orgeade Overzee (1995) geproduceerd door Bellevue lunchtheater en verkocht door Theaterzaken Via Rudolphi, de eerste samenwerking tussen Rudolphi en De la Parra, en Het Verbrande Huis (2018). Verder schreef en speelde zij o.a. voor Theater het Amsterdamse Bos, het NNT, het Zuidelijk Toneel en Orkater. Voor regisseur Matthijs Rümke schreef ze o.a Victor en Ik (nominatie Taalunie Toneelschrijfprijs 2000) en Hagedissenhuid (2003). De voorstellingen Onder Vrouwen 1 & 2,  i.s.m. Wimie Wilhelm en Margôt Ros, oogstten volle zalen, alsook de voorstellingen Ouwe Pinda´s, i.s.m Nadja Hüpscher (2013) en Gouwe Pinda’s (2017/2018), beiden Rudolphi Producties. Recentelijk schreef ze voor Orkater mee aan de voorstellingen Woiski vs Woiski (keuze WijkJury 2018) en Gliphoeve (2021). Als actrice was ze te zien zijn in de televisieserie KLEM 1 & 2.

Rudolphi Producties is de artistieke thuishaven voor zelfstandige theatermakers met een voorliefde voor theater dat dicht op de huid van de samenleving zit. Makers die onvoorwaardelijk voor kunst durven kiezen zonder daarbij de toeschouwer uit het oog te verliezen. Rudolphi Producties werkt met theatermakers van alle generaties; van net afgestudeerde toptalenten tot door de wol geverfde professionals die de hele wereld gezien hebben. We kiezen voor theater dat verbaast, ontroert, schuurt en verrast.