© Bas de Brouwer

La Tendre Guerre

Tarik Moree / Laura de Geest / Daniel ’t Hoen
di 2 mrt - wo 10 mrt

De tijd dat je trouwt met iemand uit het dorp en met gezonde tegenzin een weg baant naar het einde van je leven is voorbij. De twintigers Tarik, Laura en Daniel kijken om zich heen en zien een liefde die faalt. Op de puinhopen die voor hen zijn achtergelaten, romantiseren en relativeren ze de liefde opnieuw en opnieuw.

Deze voorstelling is te zien in seizoen 22-23 onder de titel Fun and Games klik hier

In La Tendre Guerre (De Zoete Oorlog) zien we twee mensen met een tegengestelde visie op de liefde die de strijd met elkaar aan gaan. Een over geanalyseerde liefde die spaak loopt versus een vrijgevochten liefde die nergens toe leidt. Ondanks deze tegenstelling kunnen of willen ze niet zonder elkaar. Ze moeten het hier en nu uitvechten.

De spelregels zijn duidelijk. In een zelfopgelegde Sisyphus kwelling, creëren ze steeds opnieuw een fictieve realiteit. Gewapend met de grote voorbeelden uit de (theater)literatuur, interviews en hun eigen verwrongen idee van de liefde, zoeken zij naar antwoorden op de vragen; “wat is liefde” en “hoe heb je lief?”

La Tendre Guerre is het eerste deel van een drieluik. Over 10 jaar maken Tarik, Laura en Daniel opnieuw de balans op en volgt het tweede deel.


 INTERVIEW 

Laura: Juist in deze tijd van sociale versnippering en het onvermogen om elkaar aan te raken willen we een realistische blik geven op de liefde die tegelijkertijd hoopvol is. Een ode aan de onmogelijkheid van de liefde en de romantiek van het blijven proberen.
Daniël: Het eeuwige geworstel met onze grootst mogelijke verslaving.

Lees ons volledige gesprek met Tarik, Laura en Daniël hier

BELLEVUE PODCAST 
In de aflevering van de Bellevue Podcast vertellen Tarik, Laura en Daniel over hun voorstelling. Ze staan open voor alles wat houvast kan geven in de liefde en maken er theater van. Onder andere Esther Perel, de scheiding van hun ouders, Albee's Martha & George, Via Rudolphi en Ramses Shaffy gaan over tafel.

Over de liefde anno nu. Deel 1.

Credits

van en met Daniël ’t Hoen, Laura De Geest, Tarik Moree
regie Daniël ’t Hoen
sounddesign Jelle Hoekstra
decor- en lichtontwerp Bart van Merode            
schrijfcoach Hannah van Wieringen
techniek Jeroen Duijvendak, Floris Vermist
coproductie Rudolphi Producties, Theater Bellevue i.s.m. Zaal 3 
mogelijk gemaakt door Fonds PodiumKunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, De Versterking, Amarte en Stichting Melanie

Meer over de makers

'Vrije Ruimte' voor onderzoek en ontwikkeling
Rudolphi Producties en Theater Bellevue hebben voor de periode 2021-2024 beiden ieder jaar een 'Vrije Ruimte’ ingepland voor de ontwikkeling van makerstalent en artistiek onderzoek. Met deze ruimte, mede mogelijk gemaakt door particuliere fondsen, zijn we in staat kort op de bal te spelen en kansrijke projecten die het verdienen onderzocht, ontwikkeld en gepresenteerd te worden mogelijk te maken. Tarik Moree, Laura De Geest en Daniël 't Hoen mogen als eerste makers deze Vrije Ruimte benutten. 

Tarik Moree
(1996) is in 2018 afgestudeerd aan de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Sinds zijn studie neigt hij meer en meer naar de makende kant van het auteurschap. Hierin zoekt hij naar de absurditeit maar ook naar een manier om het theater zelf een spiegel voor te houden en het publiek daarin mee te nemen. Met zijn afstudeervoorstelling My Dinner With... , waarbij Daniël ‘t Hoen de conceptontwikkeling en eindregie deed, wonnen zij Het Debuut van Rudolphi Producties. Hierna speelde hij bij Toneelgroep Maastricht en Frascati. In de zomer van 2019 maakte hij samen met Daniël ’t Hoen de succesvolle paradevoorstelling Kunst.

Laura De Geest (1994) is in 2017 afgestudeerd aan de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Sindsdien heeft ze gespeeld in producties van Laika (jeugdtheatergezelschap Antwerpen), Eline Arbo, Frascati, maakte ze samen met Kim Karssen en Benjamin Abel Meirhaeghe een voorstelling op de Parade bij Zaal 3. Haar spel wordt gekenmerkt door een grote emotionaliteit en taalgevoeligheid. In haar personages zoekt ze naar een absurditeit en een groteske zonder dat ze aan geloofwaardigheid verliezen. In haar eigen werk zoekt ze naar manieren om het ongrijpbare om te zetten naar een theatertaal die naast talig, ook zoekt naar radicaliteit in vorm. Daarnaast leidt ze het project Kunst in de Klas (opgericht door Elsie de Brauw) in België en is ze lid van het kernteam van Toneelacademie Maastricht waar ze improvisatie doceert. Komend seizoen treedt ze toe tot het Nieuw Theaterensemble Antwerpen en is ze te zien bij Oostpool. 

Daniël ‘t Hoen (1993) is in 2017 afgestudeerd aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Hij studeerde o.a. af met de maak-voorstelling Forty-two, die naast in Maastricht ook nog in de toneelschuur stond. Zijn affiniteit met taal die al op de toneelschool de basis van zijn voorstellingen vormde is sindsdien verder ontwikkeld door zijn werk als vast regie- assistent voor Internationaal Theater Amsterdam. Bij producties als b.v. Een klein leven of Oedipus, werkte hij actief mee aan de totstandkoming van een nieuwe theatertekst. In zijn werk zoekt hij altijd naar manieren om spannende intermenselijke relaties op scherp te zetten. Subtiel manoeuvrerend tussen het cliché en de waanzin. Het maakt dat de personages menselijk en ongrijpbaar zijn. Naast zijn werkzaamheden voor ITA werkte hij mee aan verschillende projecten o.a. met Tarik Moree aan My dinner with... en hun paradevoorstelling Kunst