Volim te (ik hou van jou) Vera Morina Abdel Daoudi Theater Bellevue Lunchtheater Vera Cornel
Foto: Vera Cornel

Volim te (Ik hou van jou)

Theater Bellevue / Vera Morina / Abdel Daoudi
Bellevue Lunchtheater
wo 12 jan - zo 27 mrt

In een mix van sciencefiction en psychologisch drama poogt debuterend toneelschrijver Vera Morina samen met regisseur Abdel Daoudi grote thema’s als oorlog en rouw behapbaar te maken.

Op een regenachtige nacht in Amsterdam besluit de zwangere Ena alles wat haar herinnert aan haar Bosnische verleden in een vuilniszak te stoppen. Het moet hier stoppen. Dan ziet zij een bebloede man in haar woonkamer die ze 27 jaar geleden voor het laatst zag. Hij wil haar vertellen waar hij is geweest.

Volim te is een magisch-realistische voorstelling over identiteit, familie en een kosmische Apocalyps, tegen de achtergrond van de oorlog in voormalig Joegoslavië. 

Smoezen met Vera Morina en Abdel Daoudi 

"Deze voorstelling komt voort uit het verlangen te begrijpen wat er is gebeurd tijdens de oorlog in Joegoslavië en de vraag hoezeer deze gebeurtenissen nu nog een rol (mogen) spelen." Vera Morina

“Door het magisch-realisme kunnen we gesprekken of gebeurtenissen laten plaatsvinden die in werkelijkheid nooit op deze manier hadden gekund. En proberen we iets te vatten wat eigenlijk onbevattelijk is.” Abdel Daoudi
Lees meer

© Benning & Gladkova

In de media

"Ik wilde een verhaal over de Joegoslavische oorlogen maken, dat niet alleen over oorlog en slachtofferschap zou gaan.” Interview met Vera Morina in NRC

Voor het Applaus | Vera Morina

Vera Morina schreef onze nieuwe Lunchvoorstelling Volim te. Bij de eerste lezing van haar werk werden de tranen al weggepinkt. In deze aflevering gaat ze dieper in op de bron van die emoties. Ze verte…

Volim Te is een ontroerende terugkeer naar het theater

Parool

"Volim te is een fantasievolle voorstelling die een belangwekkend verhaal vertelt" de Volkskrant

"Na de laatste lockdown is het doordacht opgebouwde en sterk gespeelde Volim te (Ik hou van jou) een ontroerende terugkeer naar het theater. En een belangwekkende. Het vraagt enorm veel van een mens om het leven in een behapbare vorm te gieten na een trauma. De theatervorm, met spelers die lijfelijk voor je neus die worsteling doormaken en ernaar handelen, neemt je daar heel direct in mee. Dat kleurt je kijk op je medemens." Parool

"Volim te is een boeiende en integere exploratie naar leven met trauma’s en liefde. Het verhaal van de jonge vrouw die zich realiseert dat ze méér is dan het trauma dat ze in zich draagt, komt, mede door het ingeleefde spel van Karasu en Rukavina, op momenten stevig binnen." Theaterkrant

"Hopelijk komt er een herneming als de zalen weer gewoon vol mogen zijn. Want Volim te is een te belangrijke voorstelling om maar door een handjevol toeschouwers te worden gezien." Riro Recensies

Credits

tekst Vera Morina
regie Abdel Daoudi
spel Vanja Rukavina, Gonca Karasu
scenografie Ascon de Nijs
sounddesign Wilko Sterke
tekstbegeleiding Martine Manten
dramaturgie Tom Helmer
productie Belle Lammers | ProductieCollectief
Een voorstelling van Theater Bellevue

beeld Vera Cornel
met dank aan Ulrike Quade Company

Meer over de makers

Bellevue Lunchtheater is al ruim 45 jaar dé schrijfwerkplaats van Nederland. Een springplank voor nieuw, debuterend schrijftalent en een proeftuin voor oude rotten. De voorstellingen zijn dagelijks te zien om 12:30 uur in de historische Paloni Zaal. Te boeken in combinatie met een luncharrangement van Theatercafé en restaurant De Smoeshaan.

Vera Morina
schrijft toneel, scenario’s en poëzie. In 2019 studeerde ze af aan de opleiding Writing for Performance aan de HKU. Sinds haar afstuderen schrijft ze o.a. voor Frascati Producties, Likeminds en Toneelgroep Oostpool. Ze nam deel aan het schrijftraject Slow Writing Lab V bij het Nederlands Letterenfonds en ontving de Young Artist Award. Thema’s die veelvuldig terugkomen in haar werk zijn afkomst, identiteit, seksualiteit en familie.

Abdel Daoudi is geboren en getogen in Den Haag. In 2012 studeerde hij af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Vanaf 2021 maakt hij voor vier jaar deel uit van de groep nieuwe makers van de Toneelschuur Producties in Haarlem, waar hij onlangs Antigone regisseerde.  Hij schreef en regisseerde bij Ten Producties de jeugdvoorstelling No Joke. Vanaf seizoen 2022/2023 vervolgt hij zijn carrière bij zowel Toneelschuur Producties als bij Oostpool, waar hij de Nederlandse bewerking van Geschiedenis van Geweld regisseert van de Franse sterauteur Édouard Louis. De afgelopen seizoenen werkte hij als regieassistent bij Het Nationale Theater o.a. mee aan de theatermarathon The Nation van Eric de Vroedt.

Theater Bellevue presenteert en produceert nieuw Nederlands repertoire, dat ruimte biedt aan de stemmen van theatermakers die op de wereld om ons heen reflecteren. Het Bellevue Lunchtheater biedt een springplank voor nieuw en debuterend schrijftalent en een proeftuin voor oude rotten. De voorstellingen worden om 12.30 uur gespeeld in de historische Paloni Zaal. Het publiek krijgt een kijkje in de wieg van nieuwe toneelschrijvers. Vele auteurs debuteerde als toneelschrijver in het Lunchtheater waaronder Aaf Brandt Corstius, Don Duyns, Nina Polak, Moniek Kramer, Bodil de la Parra, Koos Terpstra, Jibbe Willems en velen anderen.

Deze voorstelling is onderdeel van