foto Benning & Gladkova

ROOF

Maxine Palit de Jongh / Likeminds / Theater Bellevue
KETI KOTI 2024
do 6 jun - za 29 jun

In aanloop naar de jaarlijkse herdenking en viering tijdens Keti Koti (1 juli 2024) is in Theater Bellevue de lunchtheatervoorstelling ROOF te zien, een magisch realistische voorstelling over de vragen rondom koloniale roofkunst in Nederland. 

ROOF, een dialoog tussen een gestolen stem achter glas en een curator

Curator Sunny bereidt een tentoonstelling voor rondom het thema koloniaal erfgoed. In de zaal worden de eerste werken neergezet, wanneer er een aanwezigheid spreekt: het gestolen kunstwerk, werkmetstem, dat centraal staat. 

Wat betekent het om eeuwenlang op een plek te zijn waar je niet voor gekozen hebt en er niemand is die naar je luistert? De twee ontmoeten elkaar: het kunstwerk dat jarenlang in een depot stond opgeslagen en de jonge curator die het aan de mensen toont.

Sunny en werkmetstem leren elkaars verhalen kennen, elkaars geheimen, elkaars wensen, werkmetstem bevraagt Sunny en het museum. Ze vinden elkaar in hun vragen over hun verleden en herkomst: wat betekent wortelen en ontworteld zijn. Kan je opnieuw wortelen en kan dat binnen een instituut dat kunst bewaart achter glas waar het niet kan ademen?

 

Credits

concept & tekst Maxine Palit de Jongh
regie Ada Ozdogan
spel Bo Bojoh & Tara Hetharia
decor Morgana Machado Marques
kostuum Alexandra Vilcov

ROOF is een coproductie van Theater Bellevue en Likeminds en wordt mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Gemeente Amsterdam, Ministerie van OCW. 

Meer over de makers

Maxine Palit de Jongh (1993) is toneelschrijver, dichter en theatermaker. Na haar afstuderen aan Writing for Performance (HKU) in 2020, schreef ze voor Likeminds de monoloog Vecht, een relaas over het toeslagenschandaal. Deze voorstelling is genomineerd voor de BNG BANK Theaterprijs en de Theo d'Or en is in najaar 2023 op tournee geweest. Maxine is maker bij Likeminds en Wintertuin waar ze zich ontwikkelt in proza schrijven. In het werk van Maxine staan ontmoetingen uit pijn en ongemak, maar met het verlangen vreugde te ontdekken, centraal. Ze wil stemmen die genegeerd worden luider laten klinken en doet dat door zacht en gruwelijk te zijn. 

Ada Ozdogan (1989) is een theaterregisseur uit Amsterdam. In 2014 studeerde zij af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Ze heeft voor veel verschillende theaters gewerkt en theaterstukken gemaakt. Bij Theater RAST maakte ze Dubbelgangers, Grace en The Returned. Haar werk draait om thema's zoals de kneedbaarheid van identiteit en ideologie. Ze is gefascineerd door personages die worstelen met de definitie van hun omgeving en de maatschappij.