Smoezen met… Nynke Heeg & Klemens Patijn

Nynke Heeg & Klemens Patijn spelen samen SENANG. Een voorstelling over identiteit gevormd door dubbelbloed. Van 8 jan t/m 3 feb te zien in Bellevue Lunchtheater.

Hoe is deze bijzondere samenwerking tot stand gekomen?
Nynke: “Na afloop van een voorstelling zat ik aan de bar met regisseur Jos van Kan, waarmee ik samenwerkte aan Bridges of Madison County. Ik deed mijn Indische tante na en hij vond dat een bijzondere transformatie. Niet veel later werkte hij met Klemens samen. Klemens liet op een moment zijn opa spreken met de typisch Indische tongval, en Jos was opnieuw geïmponeerd.”
Klemens
: “Hij zag opnieuw zo’n doorleefd Indisch personage, en hij dacht: wat een natuurlijke transformaties allemaal, wat gebeurt hier? Hij heeft ons gekoppeld. Toen Nynke en ik elkaar ontmoetten, kwamen we erachter dat onze grootouders destijds met dezelfde boot, de Willem Ruys, naar Nederland zijn gevlucht.”

Waren jullie grootouders ook de inspiratiebron voor SENANG?
Klemens: “Onze inspiratie zit allereerst in de verhalen van onze ouders en grootouders. Maar ook in het grote Indische zwijgen.”
Nynke: “En het maar half weten van wat zich in Nederlands –Indië heeft afgepeeld.”
Klemens: “Vandaag de dag is er in Nederland meer belangstelling voor ons koloniale verleden. Met het wegvallen van de eerste generatie Indo’s gaat er een groot deel van de mondelinge geschiedenis verloren.”
Nynke
: “Aan de verzwegen schreeuw van onze grootouders willen wij geluid geven.”
Klemens: “Opdat hun leed niet voor niets is geweest en blijft resoneren in de opgave waar we vandaag de dag voor staan.”
Nynke
: “Daarnaast is het leven vandaag de dag een belangrijke inspiratiebron. Hoe senang voelen Nieuwe Nederlanders zich vandaag de dag?”

Waar gaat de voorstelling voor jullie over?
Nynke: “SENANG is een zoektocht naar identiteit. In hoeverre is het belangrijk waar je ouders en grootouders vandaan komen? Heeft dit invloed op wie je uiteindelijk bent of wilt zijn? En wat wil je zelf weer doorgeven aan de generaties na jou?”
Klemens
: “We maken SENANG voor iedereen. We zullen ons allemaal moeten verhouden tot onze koloniale geschiedenis en tot onze toekomst.”
Nynke
: “Misschien zijn de Indo’s van nu wel een voorloper van hoe de wereld er over drie generaties uit zal gaan zien.”

Waar begint 100% Nederlands zijn voor jullie? Hoe Senang voelen jullie je?
Nynke: “Wij voelen ons heel senang in ons ‘zijn’, het wordt pas ongemakkelijk als een ander er vraagtekens bij stelt. Dat zullen we op het toneel dus ook veel doen, want naar twee volmaakt gelukkige mensen op toneel kijken is minder interessant dan naar twee spelers die elkaar aftroeven, uitdagen, het vel over de oren halen- om daarna weer lieflijk samen muziek te maken.”
Klemens
: “Er was een tijd van zwijgen en geruisloos opgaan, maar deze tijd lijkt voorbij. Er wordt gescholden en geschreeuwd op Social Media en naar elkaar. Zwijgen is niet oké, maar alles van je afschreeuwen: daar voelen we ons zeker níet senang bij.
Natuurlijk sluimert er naast het Indische zwijgen ook iets in ons bloed van Hollandse nuchterheid.”
Nynke
: “En het geen blad voor de mond nemen.”
Klemens
: “In ons vooronderzoek voor SENANG zijn we door de Indonesische straten gaan lopen die we zagen in de fotoalbums van onze grootouders. Om in Bandung, hun geboorteplaats, met eigen ogen te zien en begrijpen waar ze vandaan komen.”

Waarom willen jullie dit verhaal vertellen met muziektheater?
Nynke: “Soms hebben we allebei een andere kijk op het onderwerp, maar in de muziek valt voor ons alles op zijn plek.”
Klemens
: “En omdat we weten dat niet alles in woorden is te vatten.”

Hoe is het voor jullie om bij Bellevue een lunchvoorstelling te maken?
Klemens: “Het is fijn om ergens een maand lang te spelen. Het geeft ons de gelegenheid om ons thuis te voelen.”
Nynke: “Gek genoeg heeft een dag-voorstelling een andere energie. Voor de spelers en voor de toeschouwers. Het lijkt allemaal wat minder zwaarwichtig omdat het buiten nog licht is.”
Klemens: “Ja, en dat zal het ook zijn. Licht en muzikaal. Zonder dat we afbreuk doen aan het belang van ons verhaal.”

SENANG is van 8 jan t/m 3 feb te zien in Bellevue Lunchtheater.
Ga voor meer info en kaarten naar: theaterbellevue.nl/senang