Wat zie je? De nieuwe pinda of een aardappelkop?

SENANG

Tg Goed Gezelschap - Nynke Heeg, Klemens Patijn & Jos van Kan
8
jan
-
3
feb
Data & kaarten
  • di 8 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater | try-out
    Paloni Zaal
  • wo 9 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater | try-out
    Paloni Zaal
  • do 10 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • vr 11 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • zo 13 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater | première
    Paloni Zaal
    Besloten
  • di 15 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • wo 16 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • do 17 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • vr 18 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • zo 20 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
    Uitverkocht
  • di 22 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • wo 23 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • do 24 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • vr 25 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • zo 27 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • di 29 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • wo 30 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • do 31 jan
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • vr 1 feb
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
  • zo 3 feb
    12:30 - 13:30
    Bellevue Lunchtheater
    Paloni Zaal
Meer speeldata

Westerse pianoklanken en Aziatische Kendang drums. Ze klinken wrijvend en ruw. Geluiden die haaks staan op het geruisloze integratieproces van zo'n tweehonderdduizend vluchtelingen die in de vijftiger jaren naar Nederland kwamen. Zo zwijgzaam als de Indische Nederlanders toen opgingen in de samenleving, zo luid en vol klankkleur is deze voorstelling nu.

In hoeverre zijn zij nog Indisch en waar begint 100% Nederlands zijn?

Dubbelbloed duo Heeg en Patijn maakt korte metten met een Indische geschiedenis die onzichtbaar in hun genen ligt opgeslagen. Generatie 3 zwijgt niet langer maar vraagt, poert en confronteert. Krachtig en kwetsbaar. In een dialoog over identiteit die nieuwsgierig maakt. Met rake klappen op Kendangdrums en zoete pianoklanken troeven de twee elkaar af. Tintwisselingen tussen tropen en motregen. Met goeie grappen en pijnlijk zwijgen. Hoe senang voel jij je als je jezelf ziet door de ogen van iemand anders?

 

Nynke Heeg en Klemens Patijn spelen met hun roots. Met het verhaal van hun Indische ouders en grootouders. Die met zo’n tweehonderdduizend andere vluchtelingen in de jaren vijftig een koud welkom kregen in Nederland. Die 12.000 km verderop ‘thuis’ mochten komen in een moederland dat zij alleen kenden uit de boekjes. Een groep, niet allochtoon niet autochtoon, met een flink vermogen om stilzwijgend op te gaan in de Nederlandse samenleving.

 

Heeg en Patijn zijn op het toneel alles behalve geruisloos. De twee lonken lieflijk met de klanken van Indorock en geven adem aan een verzwegen schreeuw. Om de pijn van de oudere generaties niet zomaar te laten verdwijnen. Om grip te krijgen op hun gemixte roots.

 

De muzikale acteurs geven een dynamisch geluid zoals het niet eerder te horen was. Ze plaatsen elkaar, gewenst of niet, terug in de straten van Bandung. Ze duelleren met het beste en het slechtste van twee culturen die zij in zich dragen.

 

SENANG is een muzikale voorstelling over afkomst, tradities en botsingen. Een persoonlijke zoektocht naar identiteit, naar antwoorden op vragen die er toe deden en die er toe doen. Vragen die iedereen kent die opgroeit in twee culturen. Hoe senang voelen Nieuwe Nederlanders zich vandaag de dag? Vanuit het perspectief van toen kijken twee acteurs naar de problemen en uitdagingen van het gedroomde multiculturele Nederland van nu.

 

 

 

Credits

spel Klemens Patijn, Nynke Heeg
regie Jos van Kan 
decor, toneelbeeld Lidwien van Kempen
kostuums Dorien de Jonge
techniek Jan Sol
pr & marketing Phylicia Kaldenhoven
beeld Tijmen Hermans
 

een voorstelling van Tg Goed Gezelschap 

Meer over de makers

Nynke Heeg (actrice) werkt als actrice bij diverse theatergezelschappen zoals Tryater en de PeerGroup. Ze is o.a. te zien in de tv-serie Het geheime dagboek van Hendrik Groen en de film Redbad. Trouw over Nynke Heeg: "Haar kwetsbare stem, indringende blik en sprekende fysiek maken de vrouw concreet en herkenbaar." 

Klemens Patijn (acteur en theatermaker) maakte en speelde de afgelopen jaren locatievoorstellingen voor Oerol en de Karavaan. Hij werkte als acteur bij o.a. bij Toneelgroep Amsterdam en het NNT. Daarnaast is hij te zien in diverse filmproducties en op de televisie in o.a. Flikken Maastricht en Soof.

Jos van Kan (regisseur) werkte o.a. bij Artemis, Asko|Schoenberg Ensemble, Concertgebouw Amsterdam, Holland Festival, Oostpool, Orkater, Slagwerk Den Haag en het Zuidelijk Toneel. Hij regisseerde meer dan vijfentachtig theater-, muziektheater- en operavoorstellingen in Nederland en Duitsland. Ook regisseerde hij in Taiwan, Singapore en Cambodja.