foto: Miek Uittenhout

Mama Marlene

Rudolphi Producties / Waal en Wind
do 19 nov - za 21 nov

Twee actrices doen auditie voor de rol van hun leven: Marlène Dietrich: Ubervrouw, femme fatale, oermoeder, wereldverbeteraar én feministisch boegbeeld. Was ze alleskunner of gewoon erg goed in het creëren van haar eigen mythe? En wat denkt haar dochter Maria Riva ervan? 

Eva Marie de Waal en Sophie van Winden belichten Marlène van alle kanten aan de hand van scenes met haar dochter Maria Riva. In de kleedkamer kapen zij het begrip locker room talk. Geen mannen-onder-elkaar-praat, maar twee vrouwen die zich in scherpe dialogen buigen over moeder- en dochterschap en de vraag hoe je de keuzes die je maakt met elkaar verenigt. Kan je de wereld redden met een baby op je arm? Welke mythes zijn nog de moeite waard om in stand te houden?

Mama Marlene is na Holy F (2016) de tweede voorstelling in een drieluik over de positie van de vrouw van Eva Marie de Waal en Sophie van Winden. Als Waal en Wind maken ze feministisch en geëngageerd theater met veel humor en een uitgesproken beeldtaal.


PODCAST INLEIDING
Huisdramaturg Tom Helmer spreekt met Sophie van Winden en Eva Marie de Waal over de voorstelling Mama Marlene en over het beeld van moederschap, dat een dikke culturele deken is waaronder de eigenlijke wensen van vrouwen nog altijd worden gesmoord.

De smaak te pakken? Beluister de Waal en Wind de Mamacast! Een vierdelige podcastserie waarin Sophie en Eva Marie het feminisme en moederschap verder onderzoeken met uiteenlopende gasten als Bianca Krijgsman, Sylvana Simons, Rick Paul van Mulligen, Hasna El Maroudi, Nazmiye Oral en Nina Pierson. De interviews worden omlijst door fragmenten en muziek uit de voorstelling. Vanaf donderdag 19 november verschijnt er iedere week een nieuwe aflevering in je favoriete Podcastapp.


 IN DE PERS 
"Mama Marlene is een speelse, geestige en intelligente verkenning van de stand van zaken in het debat over moederschap en carrière, en een feministisch manifest van vrouwen die grenzen durven te stellen." Noord-Hollands Dagblad

"Een ingenieuze vertelvorm waarin de twee spelers steeds van personage wisselen: Marlène en diens dochter Maria Riva, hun beider alter ego’s, en een paar paternalistische mannen. Ze verkleden zich hiervoor voortdurend in de meest extravagante kostuums, krachtige creaties van ontwerper Miek Uittenhout in de stijl van Dietrich." Theaterkrant

"Een lekkere, vlot getimede opmaat tot wat zich ontrolt als een mooi verzorgd geheel: kostuums met fijne glamourtrekjes, goed lichtontwerp, en deze twee actrices die het levensverhaal van diva Dietrich soepel koppelen aan dat van henzelf als vrouw met kind die haar vak serieus neemt in tijden van #MeToo."  ★★★ de Volkskrant

Was ze alleskunner of gewoon erg goed in het creëren van haar eigen mythe?

Credits

tekst, spel Eva Marie de Waal, Sophie van Winden
eindregie Mirjam Koen
vormgeving, kostuumontwerp, campagnebeeld Miek Uittenhout
dramaturgie Martine Mantel
lichtontwerp Yuri Schreuders
techniek Sjef van der Ven
zakelijke leiding. marketing, publiciteit Theaterzaken Via Rudolphi 
productie ProductieCollectief, Janneke den Engelsen  

Meer over de makers

Sophie van Winden heeft na haar opleiding aan de Toneelacademie Maastricht onder meer gespeeld bij het Noord Nederlands Toneel, het Nationale Theater en Oostpool. Hier vertolkte zij onder andere de rollen van Julia (Romeo & Julia, NT) en Tirza (naar het boek van Arnon Grunberg, NT). Ze ontving de Guido de Moor-prijs voor haar prestatie als beste jonge talent bij het Nationale Toneel. Haar eerste filmrol speelde zij in Leef!, waarvoor zij het Gouden Kalf voor beste vrouwelijke bijrol kreeg. Sophie maakte deel uit van De Ploeg, speelde bij Orkater en is verder te zien geweest in de films Kenau en Prooi en de televisieseries Overspel, Heer&Meester, Dokter Deen en Ik weet wie je bent. In 2016 hebben Sophie en Eva Marie onder naam Waal en Wind hun eerste voorstelling Holy F bij Rudolphi Producties gemaakt.

Eva Marie de Waal studeerde naast moderne dans en geschiedenis aan de Theaterschool in Amsterdam. Zij is werkzaam als actrice, schrijver en theatermaker. Eva Marie maakte bij theatergezelschap Mugmetdegoudentand de voorstellingen Superkapitalisten en Sociaal Kapitaal. Met haar eigen stichting Theatergroep Pervorm maakte zij verschillende Paradevoorstellingen waarvan Happynasty in 2014 tevens haar regiedebuut was. Verder was zij onder andere te zien in de voorstellingen Wat Het Lichaam Niet Vergeet van Toneelgroep Oostpool, Het Verjaardagsfeest van Het Nationale Toneel, Als vrouwen vrienden zijn van Theater Bellevue en afgelopen seizoen in Verleiders Female van Bos Theaterproducties. Daarnaast heeft ze o.a. gespeeld in de televisieseries Penoza, Van God Los en speelde zij een hoofdrol in de Net 5 serie De Spa.