foto: Sanja Marusic
di 4 mei - za 29 mei
Bellevue Lunchtheater

Een vrouw blijft thuis

Theater Bellevue / Nina Polak
di 4
mei
-
za 29
mei

Romanschrijver en journalist Nina Polak debuteert in het theater met Een vrouw blijft thuis, speciaal geschreven voor actrices Ariane Schluter en Sophie van Winden. Zij spelen een weduwe en haar stiefdochter, een familieband die - op een hoop clichés na - maar weinig onderzocht werd. 

Stien is een bekend psychotherapeut en kijkt voor de kost naar de pijn van anderen. Ze heeft een goede band met haar stiefdochter Daantje, een kunstenaar, die meer geeft om politiek dan om psychologie. 

De man van hun beider levens is dood. Hij laat een doos vol meisjesachtige platen na, een Volvo Amazon uit 1968 en een ziekelijke angst voor middelmatigheid, die zijn dochter nog steeds verlamt.

Wanneer Daantje tijdelijk dakloos wordt, klopt ze aan bij haar stiefmoeder. Haar appartement heeft ze onderverhuurd om met een prille geliefde naar een ver oord te vliegen. Maar op de valreep kon ze het niet over haar hart verkrijgen, zegt ze. Ze wil de ecologische voetafdruk niet op haar geweten. 

Stien, beroepsgedeformeerd, doet een poging te weten te komen wat Daantje nu écht thuis houdt. Maar ze stuit op gevoeligheden die ook hun eigen relatie raken. Wat volgt is een ongemakkelijke dans, waarin de twee navigeren rond een generatiekloof en elkaar de maat nemen over liefde, seks, autonomie, ambitie én de man die respectievelijk hun vader en geliefde was.

Een vrouw blijft thuis is een intieme en psychologische tekst voor twee vrouwen en een oldtimer.

Theaterdebuut van romanschrijver en journalist Nina Polak

Onderdeel van:
Bellevue Lunchtheater

Credits

tekst Nina Polak
externe begeleider Lot Vekemans
spel Ariane Schluter, Sophie van Winden
regie Ada Azdogan
een productie van Theater Bellevue

Een vrouw blijft thuis
foto: Sanja Marusic

Meer over de makers

Ondanks een levenslange liefde voor het theater is het schrijvende bestaan van Nina Polak tot nu toegespitst geweest op literair proza en journalistiek. Ze schreef kritieken, essays, reportages en interviews voor o.a. De Groene Amsterdammer en De Gids en is sinds 2014 redacteur bij De Correspondent. Daar schrijf ze over populaire cultuur, moderne liefde en momenteel veel over psychiatrie en de samenleving – met als belangrijkste vraag: hoe lijdt de moderne mens?

Daarnaast debuteerde Nina Polak in 2014 met de roman We zullen niet te pletter slaan (Prometheus), die genomineerd werd voor de Anton Wachterprijs en de Opzij-literatuurprijs en die op de longlist kwam voor de AKO-literatuurprijs. In 2018 volgde Gebrek is een groot woord (Prometheus), waarvoor ze het Charlotte Köhler-stipendium en de BNG-literatuurprijs ontving. 

Zowel haar literaire als journalistieke werk gaat over de verhouding tussen de maatschappij en de binnenwereld van mensen. Ze is geïnteresseerd in hoe culturele conventies het intieme leven beïnvloeden en in wat er gebeurt met wie de grenzen van die conventies opzoekt.

Deze voorstelling is onderdeel van

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen