Foto: Lianne Torn
do 18 mrt - za 20 mrt

Oogentroost

Ayşegül Karaca
do 18
mrt
-
za 20
mrt

Ayşegül Karaca is twintig procent van de wereld geschonken, zo slecht zijn haar ogen. Maar waar haar ogen twintig procent opvangen, vangt haar hart de volle honderd, of nóg meer?

Ze is een jonge Nederlands-Turkse theatermaker, groeide op in een gezin met huiselijk geweld. In Oogentroost vertelt en zingt ze met een flinke dosis humor over dit lang verborgen familiegeheim. Met de nodige zelfspot en keihard positivisme laat zij zien dat ze niet blijft hangen in pijn en verdriet maar haar blik op de horizon richt en iedereen in haar hart sluit.

Voor Oogentroost breekt Karaca met de beklemmende traditie om de vuile was binnenkamers te houden. Samen met Sophie Kassies en Saman Amini verwerkt ze haar ‘vuile was’ en veerkracht tot een niet te missen one-woman show.

 

Over een slechte start en een groot hart

Credits

script Sophie Kassies
spel Aysegül Karaca
compositie Jeroen Sleyfer
liedteksten Saman Amini, Jeremy Baker, Leovegildo Vieira
muzikanten Emine Bostanci, Roel Goedhart

Meer over de makers

Celil Toksóz creëert sterk beeldende en symbolische voorstellingen met vaak een politieke onderstroom. Om de urgentie hiervan te duiden is vaak een zekere ‘culturele bril’ nodig. De persoonlijke weg die hij als Koerd heeft afgelegd, klinkt door in zijn selectie van producties.

Ayşegül Karaca (1990) is actrice en zangeres. Haar zicht is slechts twintig procent. Deze jonge Nederlands-Turkse theatermaker groeide op in een gezin met huiselijk geweld. Karava vertelt urban verhalen, waarbij ze gebruikmaakt van een mix van storytelling, spoken word, rap en levensliederen.

Theater RAST staat al twintig jaar met haar voeten in de veranderende samenleving. Vanuit hun Turks-Nederlandse DNA reageren de makers op theatrale wijze op wat er om hen heen gebeurt, zowel in Amsterdam, Nederland als de wereld. RAST heeft de kracht een persoonlijk gezicht te geven aan culturen en conflicten die voor veel mensen ver van hun bed lijken. RAST hanteert een scala van moderne theatervormen: van muziektheater en vertelkunst tot repertoiretoneel en klassieke libretto’s. RAST maakte eerder de toneelbewerking van Wees Onzichtbaar. Dubbelgangers werd in 2019 opgenomen in de top 4 van ‘Het beste theater’ NRC.

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen