Foto: Miek Uittenhout

ECHO - de film

Theatergroep ECHO
online voorstelling
wo 12 mei en do 13 mei

Een cinematografische vertaling van de verpletterende muzikale, zwart-komische one-woman-show over een moeder zonder moeder.

Als actrice Anna Schoen deze voorstelling gaat spelen, is zij 41,5. Dezelfde leeftijd die haar moeder had toen ze te horen kreeg dat ze kanker had. Dat dat haar doodvonnis zou zijn, wist ze toen nog niet.

Nu is Anna zelf moeder en de dag komt in zicht dat zij ouder zal zijn dan haar eigen moeder ooit geworden is. Het publiek is getuige van deze dag. De dag waarop alles kan instorten, maar ook de dag waarop alles openbreekt en zich nieuw aandient. De voorstelling is een ode aan de verbeelding en aan de dapperheid.

Een ode aan het leven, en daarmee een ultieme afrekening met de dood. Anna besluit deze dag in bed te blijven liggen. Ze mijmert over die ene lelijke, blauwe teennagel. Over spugen in de elektrische bakfiets van zo’n ‘%$#@%^’ op de BSO van Kobie en Maxie. Over haar vader. Over haar poppenboerderij, en hoe die ineens verdwenen was.

Een aangrijpende solo van Anna Schoen - De Telegraaf

 Moeders zonder moeder 

Naast de voorstelling wilde maker en speler Anna Schoen ook andere moeders zonder moeder een podium bieden om hun verhaal te delen. Dat resulteerde onder andere in een ontroerende videoreeks van documentairemakers Marie-Anne Faustinelli en Caro de Feijter waarin zes totaal verschillende moeders vertellen over hun leven zonder moeder.

Aflevering 1

Aflevering 2

Aflevering 3

Aflevering 4

Aflevering 5

Aflevering 6

Credits

concept theatergroep ECHO
spel Anna Schoen
tekst Koen Frijns
compositie, muziek Eef van Breen, Eef van Breen Group
stagiaire regie-assistent Maggie Symonds
filmregie Jonas de Witte
regie Ko van den Bosch
dramaturgie Ninke Overbeek
scenografie, licht Sascha van Riel
sounddesign Peter Zwart
geluid Erik Drost
licht Elmar Neudam
kostuum Jessica Helbach

Meer over de makers

Theatergroep ECHO is opgericht in 2010 door Anna Schoen en Lotte Dunselman. Zij hebben binnen het Nederlandse theaterlandschap een eigen theatervorm ontwikkeld, in wisselende samenwerking met gerenommeerde theatermakers en aanstormend talent. Het artistiek leiderschap werd sinds het bestaan van ECHO in dit duoverband ingevuld. Met ingang van 2020 is Anna Schoen artistiek leider van ECHO en is Lotte Dunselman als speler verbonden.

De muziek van de Eef van Breen Group is het fundament van de voorstelling en representeert de wereld om Anna heen. De omstandigheden waar ze geen invloed op heeft, zoals de dood van haar moeder. Anna probeert, zoals wij allemaal, zich door dit soort omstandigheden/ het leven heen te manoeuvreren. Soms door zich te laten meevieren en soms door er dwars tegenin te gaan. Maar de muziek, de tijd, de wereld blijft doordraaien en volgt zijn eigen logica en causaliteit.

Koen Frijns schrijft proza, poëzie en theater en is een begenadigd performer. Hij studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ en maakte tijdens zijn studie verschillende solovoorstellingen. Hij droeg voor op onder andere Lowlands, Down the Rabbit Hole en Wintertuinfestival. Naast schrijver is Koen muzikant. Onder de naam Frino bracht hij samen met producer Ruben den Brok in het voorjaar van 2019 de ep Nestgeur uit en in 2020 volgt Grindtegeltuin. Ook is hij lid van BOYBAND, de literaire boyband. Voor de tekst van ECHO heeft hij zich laten inspireren door de muziek van Eef en gesprekken tussen Anna en haar vader.

Ko van den Bosch studeerde kunstgeschiedenis en archeologie aan de Universiteit van Amsterdam en beeldende kunst aan de Rietveld Academie. Van 2009 tot 2016 was hij naast Ola Mafalaani mede-artistiek leider van het Noord Nederlands Toneel. In 1980 was Van den Bosch oprichter van Alex d’Electrique, waarvan hij artistiek leider was. Typerend voor de stijl Van den Bosch is het rauwe realisme en het humoristische absurdisme in taal, beeld en dramaturgie. Zijn voorstellingen zitten vol visuele slapstick en materieel geweld.

Sacha van Riel speelt als scenegraaf en lichtontwerper graag met de verwachtingen die het publiek heeft van de ruimte waar ons allemaal bevinden. Ze doet dit door de regels, conventies en praktische elementen van het theater nauwkeurig te bekijken en de bekende elementen opnieuw te definiëren. Ze laat hierbij graag ruimte over zodat het publiek een eigen interpretatie kan geven aan wat ze op dat moment zien en beleven.