Foto: Anne Claire de Brij

GRACE

Ada Ozdogan / Theater RAST
vr 7 okt - zo 9 okt

Wraak zoekt het verleden, vooruitgang ontmoet het geweten, liefde brengt hoop. GRACE is een Tarantinoesque liefdesverhaal in een kapitalistische, westerse wereld waar het tijd is voor justice en payback.  

GRACE speelt in een wereld waar 't tijd is voor justice en payback en herschrijft onze blik op het slavernijverleden. In de sporen van Tarantino toont Ada Ozdogan het Westen met dit liefdesverhaal een spiegel over de ideologieën die het zichzelf toe-eigent en de leugens over de geschiedenis die het zichzelf voorhoudt uit angst voor de waarheid. Om vervolgens letterlijk alles aan flarden te schieten.

Een Nederlandse Django Unchained waar gerechtigheid wordt voltrokken jegens hen die kwaad hebben gedaan en elk ego te groot lijkt. Alleen liefde zal overleven en wat ons rest is de rokende dampende aarde die in stilte dit verhaal voor altijd met zich mee zal dragen.

Het Tarantinoësque wraakepos GRACE is luidruchtig, gewelddadig en hoogst origineel

★★★★ Volkskrant

"Een seriemoordenaar, die even charismatisch als gestoord is: Grace, gespeeld door Charlie Chan Dagelet (...) De makers lieten zich inspireren door de film Django unchained van Quentin Tarantino, en dat zie je. De dialogen zijn snel en komisch, nepbloed spat in het rond." ★★★★ NRC

"Tussen alle actie door komen er allerlei onderwerpen aan bod: eenzaamheid, iemands eigendom zijn en proberen los te breken uit geijkte patronen." Trouw

"Grace is een liefdesverhaal ‘for the sake of the narrative’, waar bovendien het spel- en schrijfplezier als dikke bloedspetters uit een vers geschoten schouderwond van afspatten." Theaterkrant

Credits

concept, tekst Ada Ozdogan, Momo Samwel
regie Ada Ozdogan
spel Charlie Chan Dagelet, Denzel Goudmijn, Sidar Toksöz, Mattias van de Vijver, Momo Samwel, Michiel Blankwaardt, Celil Toksöz
scenografie Katrin Bombe
kostuum Lotte  Goos
sound design Jip van den Dool
lichtontwerp Ingeborg Slaats

Meer over de makers

Theater RAST staat met haar voeten in de veranderende samenleving. Vanuit het Turks-Nederlandse DNA reageren onze makers op theatrale wijze op wat er om ons heen gebeurt, zowel in Amsterdam, Nederland als de wereld. RAST heeft de kracht een persoonlijk gezicht te geven aan culturen en conflicten die voor veel mensen ver van hun bed lijken. En of het nu gebeurt met de dramaturgisch gefundeerde, muziektheatrale aanpak van Şaban Ol, de koerdisch-etnische bril van Celil Toksöz, de gestileerde benadering van Ada Ozdogan of de feministische urban storytelling van Aysegül Karaca, Theater RAST brengt verhalen die niet vanzelfsprekend op de Nederlandse podia te zien zijn.