Foto: Benning & Gladkova

Happy in Holland

ROSE stories / Theater Bellevue / Via Rudolphi Producties
Bellevue Lunchtheater
wo 18 jan - vr 9 jun

Voor Chinees-Indisch restaurant Hong Kong is het doek gevallen. Het tijdperk is over.

4 t/m 7 januari 2024 komt Happy in Holland terug naar Theater Bellevue. 
Meld je hier aan om op de hoogte gehouden te worden van de start van de kaartverkoop.

Weg is het eerste Hollandse uiteten, de eerste afhaal. Nooit meer babi pangang, foe yong hai of tjap tjoy op zondagavond. Maar wat is er gebeurd met de eeuwig glimlachende, zwijgende vrouw die je witte bakjes meegaf vanachter de toonbank? En met haar lieve dochtertje, dat er altijd vrolijk kroepoek stond in te pakken?

In Happy in Holland doorbreekt de volwassen dochter Happy het stilzwijgen. Wie is haar moeder eigenlijk? Wat wilde ze van het leven? Wie zou haar ideale dochter zijn geweest?  Wat volgt is een aaneenschakeling van luchtige botsingen tussen moeder en dochter, waarin we alles te horen krijgen, maar het meeste onuitgesproken blijft. 

Regisseur Char Li Chung en schrijvers Sun Li en Tjyying Liu zijn restaurantkinderen van het eerste uur. Op de brokstukken van het Chinees-Indische restaurant gaan ze in deze ontwapenende voorstelling samen op zoek naar de wortels van hun bestaan. Hoe koester je het verleden, als je er eigenlijk alleen maar heel hard van wil wegrennen? Een liefdevol vaarwel, zoals alleen zij dat kunnen.

Expositie 

Rondom Happy in Holland is een expositie ingericht met foto’s van de foto’s van Cong Li (Wenzhou). Cong Li is in 2007 afgestudeerd aan de opleiding Fine Arts, schilderen en fotografie aan Artez Arnhem. Uit haar fotografisch werk zijn een zestal foto’s te zien die, net als de voorstelling, de thema’s afstand, nabijheid en relaties verbeelden. De expositie is te zien in Theater Bellevue rondom de lunchtheatervoorstelling Happy in Holland en reist mee met de theatertour door Nederland. 

→ lees hier meer over de expositie

Nagesprek door Pan Asian Collective 

Na afloop van de voorstelling op 11 mei zal er een nagesprek plaatsvinden met actrice Charlotte Ha schrijfster Sun Li. Het gesprek wordt georganiseerd in samenwerking met Pan Asian Collective (PAC) en wordt gemodereerd door Hui-Hui Pan.  

Hui-Hui Pan is (mede)oprichter en initiatiefnemer van PAC. Als strategist en connector werkt zij sinds 2006 al met onderwerpen als diversiteit en inclusie. Ze spreekt zich actief uit tegen Aziatisch racisme en is een drijvende kracht achter verschillende soorten samenwerkingen binnen de Aziatische gemeenschap. 

PAC is een collectief van creatieven en professionals met Aziatische roots. Samen zorgen zij voor een inclusiever medialandschap. 

 

 

 

Een voorbeeldige voorstelling over een moeder en dochter in een Chinees restaurant.

de Volkskrant ★★★★★

“De binnen- en de buitenwereld van dit culinaire fenomeen komen in de toneeltekst van het schrijversduo Sun Li en Tjyying Liu buitengewoon slim samen.” – de Volkskrant ★★★★★

“Ontroerend inkijkje in de achterkant van het Chinees-Indisch restaurant.” - Theaterkrant

"Een prachtige en emotionele voorstelling die een eerbetoon is aan een moeder-dochterrelatie, de Chinese cultuur en de geschiedenis van de Chinees-Indische restaurants in Nederland. " - De Cultuurvlogger

"Het is alsof je een kijkje neemt in je eigen verleden dat je nog nooit met iemand gedeeld hebt." - Hui-Hui Pan voor Pan Asian Collective

"Moeder en dochter Happy worden gespeeld door Mei Ling Wan-Im (intrigerend en ingetogen) en Charlotte Ha (fris, toegankelijk, meeslepend)."- de Volkskrant ★★★★★

"De lunchvoorstelling Happy in Holland vertrekt vanuit dat vastgebakken beeld, die karikatuur, en neemt er de regie over terug." - Parool

“De regie van Char Li Chung is doordacht en effectief.” - de Volkskrant ★★★★★

“Het zijn twee lijnen die voor de personages onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn [….] zowel voor opgroeiende tieners als voor zorgzame maar stilzwijgende, strenge moeders. Daarin zit een mooie tragiek vervat, die voortdurend tussen de twee personages blijft hangen.” – Theaterkrant

"Het zijn dat soort scènes die onderschrijven hoe belangrijk het is niet alleen om een verhaal te hebben, maar vooral ook om dat verhaal zelf te mogen vertellen." - Parool

“Na afloop kregen we een mandarijntje mee. Die brengen geluk. Happy in Holland ook.” – de Volkskrant ★★★★★

"Er gaat een heel verhaal schuil achter die mevrouw van het Chinese restaurant die altijd zo vriende­lijk glimlacht.' - Mezza

"Het eerste theaterstuk over en van Chinese Nederlanders." - interview Sun Li en Charlotte Ha bij Radio Noord Holland

Credits

tekst Sun Li en Tjyying Liu
regie Char Li Chung
spel Charlotte Ha, Mei Ling Wan-Im
scriptontwikkelaar Ernie Tee
kostuum ontwerp Patricia Lim
lichtontwerp Yuri Schreuders
decorontwerp Yannick Verweij
techniek Lucas de Groen, Luca van Deurzen, Mathieu Abbink
campagnebeeld Benning & Gladkova
scenefotografie Bas de Brouwer
met dank aan Aaron Fai Wan, Keanu Visscher, Bart van den Donker, Ingejan Ligthart Schenk

Een voorstelling van ROSE stories, Theater Bellevue en Via Rudolphi Producties. Mogelijk gemaakt door: Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Gemeente Amsterdam en een particuliere begunstiger.

Meer over de makers

Schrijvers Sun Li en Tjyying Liu bundelen hun krachten met regisseur Char Li Chung. Theater Bellevue, ROSE Stories en Via Rudolphi Producties produceren deze theatervoorstelling van, door, voor en over Chinese-Nederlanders.

Sun Li schreef De zoetzure smaak van dromen (2016). Daarnaast is ze hoofdauteur van Bedtijdverhalen voor Rebelse meisjes - 100 bijzondere Nederlandse vrouwen (2021).

Tjyying Liu is theatermaker, schrijver en performer. Sinds zijn afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht werkt hij aan diverse theaterproducties en korte films, waaronder zijn voor een Gouden Kalf genomineerde scenariodebuut ZUCHT.

Char Li Chung is regisseur en studeerde af aan de Toneelacademie Maastricht. Hij maakte voorstellingen bij Frascati Producties en Theater Oostpool, waar hij deel uit maakt van het artistieke team. Hiermaakte hij begin dit seizoen De Bananengerenratie die door heel Nederlands langs volle zallen tournde.  Chung werd tweemaal genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs: voor Don Caravaggio (2019) en voor Bij jou begin ik (2018). 

Via Rudolphi Producties produceert nieuwe producties van uiteenlopende, zelfstandige theatermakers, van alle generaties. Van net afgestuurde toptalenten tot door de wol geverfde professionals die de hele wereld hebben gezien. En dan het liefst samen in een productie. Makers met een missie: ze vertellen eigen verhalen die nog niet genoeg verteld worden en pogen daarop een nieuwe licht te laten schijnen. Onze voorstellingen zijn herkenbaar, aansprekend, prikkelend, emanciperend, confronterend, soms ongemakkelijk, quasi realistisch, met een beetje tragiek en veel humor.

Theater Bellevue is niet het theater dat ’s avonds pas het licht aandoet. Het Bellevue Lunchtheater is hier al jaren een traditie. Vijf dagen in de week is rond het middaguur een voorstelling te zien, iedere maand een nieuwe. Bellevue Lunchtheater presenteert en produceert theater dat ruimte biedt aan de stemmen van nieuw schrijftalent en bijzondere theatermakers die reflecteren op de wereld om ons heen.

ROSE stories is een collectief van verhalenvertellers, producenten en talentontwikkelaars. Met een soft spot voor vernieuwende verhalen die vaak nog onverteld blijven. We zijn een creatieve community die scout, begeleidt, co-creëert en produceert. Van oude rotten tot frisgroene blaadjes: bij ROSE stories werken we allemaal samen om nieuwe verhalen de spotlight te geven die ze verdienen.