Double bill: Through & Kāli Mātā
-
di 30 mei20:30 - 21:40Grote Zaal
Credits
Kālī Mātā
productie Poernima Gobardhan & Korzo
concept, Choreografie & Dans Poernima Gobardhan
assistent choreograaf Chandenie Gobardhan
coach Leo Spreksel
muziek Sam van Eenbergen, Vidwan SV Giridhar
lichtontwerp Albert Tulling
kostuum Jorrien Schoneveld
foto Gerrit Schreurs
Met dank aan Fonds Podiumkunsten
Through
choreografie Justin de Jager
performance Justin de Jager, Tosca Knauf
artistic coach Leo Spreksel
lichtontwerp Wilbert van den Boogert
muziek Andreas Tegnander
producent Korzo
Met dank aan Mirjam Zwanenburg, Jimi Dormans
Meer over de makers
Poernima Gobardhan - KĀLĪ MĀTĀ
De Haagse danseres en choreograaf Poernima Gobardhan is getraind in de klassieke Indiase dans, Bharata Natyam (of Bharatanatyam) dat haar oorsprong heeft in Zuid-India. In 2007 rondde zij in Mumbai de opleiding voor Moderne Indiase dans af.
Tijdens haar dansstudie rolde zij op jonge leeftijd in de rol van eigenaresse van haar eigen dansschool, Pretima Ke Dewashrie. Hier maakte zij verschillende stukken voor haar leerlingen en uiteenlopende samenwerkingsprojecten. Op deze manier maakte Poernima kennis met het makersschap en was meteen verkocht. In het begin werd zij in haar eigen werk vooral gedreven door een protest ten opzichte van de rigide regels van de Indiase klassieke dans en wilde deze doelbewust breken. Pas nadat zij zich verder verdiepte in de klassieke bewegingstaal en haar Bharata Natyam opleiding afrondde in 2012 kwam hier een omslag in. De klassieke training toonde haar andere, onbekende wegen en diepere lagen in dans en via deze weg is Poernima gekomen op het punt waar zij zich nu bevindt en ervaart zij de Bharata Natyam als alomvattend.
Vanwege haar onderzoekende karakter merkte Poernima al snel dat het plaatsen van de Indiase klassieke bewegingstaal in een Westerse context leidde tot een nieuw begrip van dans. En juist dit nieuwe begrip is wat zij in haar eigen werk wil verkennen. De Master Theaterwetenschap heeft haar gestuurd richting de Indiase dramaturgie, een belangrijke benaderingswijze als het gaat om het maken van werk.
ENG
The Hague dancer and choreographer Poernima Gobardhan is trained in the classical Indian dance, Bharata Natyam (or Bharatanatyam), which has its origins in South India. In 2007 she completed her education for Modern Indian dance in Mumbai.
During her dance studies, she played the role of owner of her own dance school, Pretima Ke Dewashrie, at a young age. Here she made several pieces for her students and various collaborative projects. In this way, Poernima became acquainted with makers and was immediately sold. In the beginning, her own work was mainly driven by a protest against the rigid rules of Indian classical dance and deliberately wanted to break them. Only after she further immersed herself in the classical movement language and completed her Bharata Natyam training in 2012, this changed. The classical training showed her other, unknown ways and deeper layers in dance and through this way Poernima has come to the point where she is now and she experiences the Bharata Natyam as all-encompassing.
Because of her investigative nature, Poernima soon noticed that placing the Indian classical movement language in a Western context led to a new understanding of dance. And it is precisely this new concept that she wants to explore in her own work. The Master of Theater Studies has steered her towards Indian dramaturgy, an important approach when it comes to creating work.