foto Alexander Suer & Laurens Neels

Safe Room

Altstadt Rotterdam/Dara Bazelet/Joelina Spiess
do 4 jun 20:30
  • do 4 jun
    20:30
    Grote Zaal

In een wereld waar relaties onder druk staan door politieke overtuigingen en een allesoverheersende oorlog, probeert de 23-jarige Tamar haar vrienden en haar vader dichtbij te houden. Maar haar Israëlische achtergrond maakt dat onmogelijk. Terwijl haar vrienden demonstreren voor Palestina en haar opa en oma de oorlog in Israël ervaren, raakt Tamar verstrikt tussen loyaliteit en zelfbehoud. 

In een lege ruimte die constant van gedaante verandert, wordt Tamar overspoeld door stemmen, meningen en herinneringen. Haar vrienden worden reuzen, haar vader een echo. In deze theatrale achtbaan krijgt de werkelijkheid geen vaste vorm, maar voelt ze als een nachtmerrie waarin Tamar moet blijven bewegen om niet ten onder te gaan.

Safe Room is een indringend portret over identiteit, verlies en het verlangen naar verbinding in een wereld die steeds verder uiteen splijt. 

Gemaakt door een jong team dat weigert te versimpelen wat complex is.
Omdat empathie niet ontstaat door het juiste te zeggen, maar door écht te luisteren.

Recensies eerder werk

"Ondanks de zware periode van het afgelopen jaar was het fijn om dat gefrustreerde gevoel eindelijk op een podium afgebeeld te zien. [...] Juist die rauwe emotie mag er gewoon zijn. En laat dat nou precies de essentie zijn van dit theaterstuk" niw.nl over de theatrale lezing van Noblesse Oblige, een eerdere versie van Safe Room bij Theater Bellevue

"Ik was diep onder de indruk van de voorstelling — hoe langer ik erover nadacht, hoe sterker ze werd. Het concept is ijzersterk en tot in detail doordacht: spel, vormgeving, dramaturgie en sounddesign grijpen naadloos in elkaar. In een duister vagevuur beginnen Romeo en Julia zich af te vragen waarom ze steeds opnieuw hun dood moeten naspelen. Zo ontstaat een manipulatief spel tussen liefde en vernietiging. Briljant is hoe het stuk een politiek thema koppelt aan een psychologisch gelaagde relatie. Visueel en auditief is het verfijnd, en geen scène is te lang of overbodig." Robbert van Heeuven, dramaturg, over Joelina’s afstudeervoorstelling Till Death Do Us Part

Credits

spel Anne Meijer, Sweder de Sitter, Jordy Vogelzang, Délano van den Berg, Jessie Holtkamp
tekst Dara Bazelet
regie Joelina Spiess
geluidsontwerp David Knap

Meer over de makers

Dara Bazelet (2001) heeft eerder werk geschreven dat werd geselecteerd voor de zoeklichtsessies van Shakespeare is Dead en voor het ENTER-Festival. Ze zoekt graag de spanning op van controversiële onderwerpen met de wens om die bespreekbaar te maken. Behalve theater schrijft ze poëzie en essays, verschenen in (literaire) tijdschriften zoals de Theaterkrant, Mondiaal Nieuws, Vuurland en de Seizoenszine. Ze is in 2024 afgestudeerd aan de opleiding Writing for Performance aan de HKU en doet nu de master literatuurwetenschappen aan de UvA.

Joelina Spiess (1998) is een theaterregisseur en maker die zich begeeft op het snijvlak van theater, performance en muziek. Haar werk is fysiek, energiek en rauw, met een donkere humor en een fascinatie voor de menselijke complexiteit. Ze studeerde in 2024 af in Theaterregie aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam en heeft gewerkt met SIGNA, een immersieve performancegroep, bij Schauspielhaus Hamburg en de Wiener Festwochen. Na haar afstuderen heeft ze projecten ontwikkeld met onder anderen Johan Simons, Elsie de Brauw en Délano van den Berg. Ze ontwikkelt producties die trauma, verlangen en zelfdestructie blootleggen met een compromisloze eerlijkheid.

Wachtlijst

Inschrijven voor onze nieuwsbrief