MAMA DADA
-
do 11 sep17:30Paloni Zaal
standaard Standaard € 19,50 -
vr 12 sep17:30Paloni Zaal
dummy Standaard € 19,50
Ze maakte de eerste readymades en schreef provocatieve poëzie, was openlijk biseksueel, streed voor het vrouwelijke orgasme en droeg mannenkleding in het openbaar (en werd daarvoor gearresteerd). En passant verhief ze een urinoir tot kunstwerk. Maar in tegenstelling tot Marcel Duchamp belandde Elsa aan de zelfkant van de maatschappij en verdween na haar dood in de vergetelheid. Nu brengt Ludwig Bindervoet deze anarchistische en onvolprezen pionier naar waar ze thuishoort: de bühne.
Samen met acteur en theatermaker Elvis de Launay duikt hij in het onnavolgbare leven en werk van Elsa von Freytag-Loringhoven om de muzikaliteit en lijfelijkheid van haar dada-taal te vieren. Helemaal in de geest van Elsa gaat Ludwig de strijd aan met zijn eigen hypocrisie en die van zijn generatie. Hij confronteert zijn kunstenaarschap en privileges met Elsa’s radicale kunst als daad van zelfopoffering. MAMA DADA is een theatrale aanslag op de norm.
Een eigenzinnige ode aan ‘eerste vrouwelijke perfomance-artiest
Recensies
"Weerbarstige ode aan een pionier van de performancekunst" ★★★★ NRC
"Wie een monoloog van Ludwig Bindervoet zelf verwacht, komt bedrogen uit. En toch weer niet: Bindervoet schreef de tekst en deed de regie en de rol van Von Freytag zelf wordt vol energie gespeeld door het jonge talent Elvis de Launay." ★★★★ de Volkskrant
"Geen keurige reconstructie maar een strijdkreet die barst van de geniale waanzin. Dat wil je zien!" NPO Cultuur
"Aanstormend actrice Elvis de Launay benadrukt weergaloos de ontembaarheid van de kunst." Theaterkrant
Juryrapport Theo d’Or over Elvis De Launay in Mama Dada
Nominatie voor meest grensverleggende podiumpresentatie
"In de voorstelling MAMA DADA speelt de pas afgestudeerde actrice Elvis De Launay de Dada-kunstenares barones Elsa von Freitag-Loringhoven. In het spelen van deze rol treedt ze in de voetsporen van actrice Ellen Goemans, die de rol oorspronkelijk vormgaf — en die we hier niet ongenoemd willen laten.
De Launay neemt je op ongekende wijze mee in het oeuvre van Von Freitag-Loringhoven. Ze schakelt moeiteloos tussen performance en spel, stapt daarin en eruit, en spreekt het publiek rechtstreeks aan.
Op diep doorvoelde wijze brengt ze de Dada-poëzie tot leven. Grensverleggend is de wijze waarop De Launay transformeert met een ogenschijnlijk bijeengeraapt kostuum van de kunstenares. De manier waarop zij performancekunst in haar spel integreert, is bijzonder knap. Ze beheerst de scenografie volledig, is tevens geluid- en lichttechnicus en — niet te vergeten — moedigt ook nog haar medespeler, de hond Pinky, aan.
Van de ogenschijnlijke radicale chaos aan elementen die de toeschouwer toegeworpen krijgt, schept De Launay een magisch geheel. Ze bevraagt de kunsten, Dada en zichzelf. Zo creëert ze een rijk, beeldend universum met directe impact, waarin de controverse niet geschuwd wordt."
Credits
regie, concept, tekst Ludwig Bindervoet
spel Elvis de Launay, hond Soula via Catvertise
dramaturgie Eylül Fidan Akıncı
kostuum Carmen Schabracq
licht Bo van de Ham
productie Theater a/d Rijn (aangesloten bij De Nieuwe Oost)
coproductie Stichting Ludwig Bindervoet
Deze voorstelling is mede tot stand gekomen met acteur en theatermaker Ellen Goemans, wegens privé omstandigheden heeft zij de voorstelling niet kunnen afmaken.