José Montoya

To be of nooit geweest

José Montoya / Likeminds / Theater Bellevue
Bellevue Lunchtheater
wo 9 jun - za 26 jun

José Montoya probeert 37 jaar na zijn adoptie de puzzel te leggen van zijn versplinterde leven. Een kaleidoskopische reis van een ontheemde man die zijn leven bouwt op anekdotes van anderen...

Preview tijdens debat in De Balie
Op 19 april 2021 organiseerde De Balie een gesprek over het adoptiesysteem in Nederland. José Montoya was een van de deelnemers aan het gesprek en sloot het programma af met een fragment uit de voorstelling.

José Montoya bestaat pas officieel sinds hij drieënhalf is. 
Hij weet niet wanneer hij geboren is.
Hij weet niet wie zijn biologische ouders zijn.
Hij weet niet waar hij vandaan komt. 
Hij weet zijn eigen naam niet.
Hij bestaat op papier, maar wat zegt dat papier eigenlijk? 

37 jaar nadat hij geadopteerd werd uit Colombia en terechtkwam in een Noord- Hollands dorp, probeert José Montoya de puzzel te leggen van zijn versplinterde leven. 

To be of nooit geweest is een mozaïek van verhalen, beelden, woorden en beweging. Geen whodunit maar een whoami: een zoektocht van een ontheemde man die zijn leven moet bouwen op anekdotes van anderen. Hij springt van verhaal naar verhaal op zoek naar de rechtvaardiging van zijn bestaan. Want als niemand het kan bevestigen, hoe weet je dan dat je er bent?

“Ik heb heel lang deze voorstelling niet willen en niet kunnen maken omdat het mij onmogelijk leek dat andere mensen zouden kunnen begrijpen hoe het is. […] Maar nu ik al een aantal jaar speel, vind ik het des te belangrijker dat ik mijn eigen verhaal vertel en dat verhalen zoals de mijne vertelt kunnen worden.” José Montoya lees meer...

Een mozaïek van verhalen, beelden, woorden, zinnen en beweging.

Credits

tekst, decor, spel José Montoya
eindregie Bram Jansen
muziek Stijn Hoes
dramaturgie Liet Lenshoek
een productie van Likeminds in coproductie met Theater Bellevue
met dank aan Wendy Briggeman en Carlos Zorita Diaz

Meer over de makers

Als geadopteerde Colombiaan en import-Amsterdammer voelde José Montoya zich altijd anders. Dankzij theater ontdekte hij dat anders zijn juist zijn kracht was. Na jarenlang gespeeld te hebben ontstond de behoefte om anderen dit podium te kunnen bieden, want iedereen wil gezien worden.

José begon bij Likeminds tijdens zijn studie grafische vormgeving. Na jarenlang gespeeld te hebben in het professionele circuit, studeerde hij in 2010 af als docerend maker aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU).

Hij speelde o.a. bij Maas, BonteHond, Likeminds, Het Toneel Speelt en bij Urban Myth in de voorstelling Martin Luther King die een Gouden Krekel won voor beste de jeugdvoorstelling van 2019.