Foto: Anouk van Kalmthout

Het Zwarte Raam

Orkater
za 6 nov en zo 7 nov

Het Zwarte Raam is een weefsel van muziek en taal. Hedendaagse klanken doorsnijden en vervormen de dansmuziek en voeren uiteindelijk de boventoon in een wereldprobleem op kamerformaat.

Een lekker somber verhaal door Micha Hamel

Een man en een vrouw wonen op een immense, verlaten vlakte. In de hoek van de kamer staat een driekoppig dansorkest. De vrouw schrijft een boek bij de open haard en weet niet dat er buiten een klimaatcatastrofe aan de gang is. De man weet dit wel, maar verzwijgt dit uit liefde voor haar. 

Zo houdt hij voor haar een idylle in stand, en hoewel ze heerlijk dansen op de klanken van het orkest lopen de spanningen op. Langzaam dringt de gruwelijke werkelijkheid van buiten de huiskamer binnen. Ooit stond de vlakte vol bomen, maar nu het haardhout op is wordt het echtelijk bed aan mootjes gehakt. 

De vrouw wordt nieuwsgierig en achterdochtig: wat verbergt de man voor haar? Vastbesloten om de relatie te redden laat de vrouw een gedachtelezer komen. Deze brengt waarheden aan het licht die de situatie volledig ontregelen.

Column Micha Hamel

"Over krap een eeuw zijn er zodoende nergens grote zoogdieren meer, en sterven er honderden miljoenen mensen van de honger omdat de oogsten almaar mislukken. Niemand eiste dat deze column vrolijk moest zijn."
Lees de eveneens 'lekker sombere' column van schrijver en componist Micha Hamel hier.

Credits

concept, tekst, muziek Micha Hamel
regie Leopold Witte
spel Michiel Blankwaardt, Wendell Jaspers
muziek Harald Austbø (cello), Mascha Hogendoorn (klarinet, saxofoon, fluit) en Liesbeth Vreeburg (harp, synthesizer)

Meer over de makers

In het palet van Orkatermakers, bezet Micha Hamel een unieke plek; afkomstig uit de klassieke muziek en werkzaam als hedendaags componist, neemt hij de muzikale dramaturgie als uitgangspunt voor de voorstelling. Hij brengt de muziek tot in detail in partituur. Dit maakt zijn voorstellingen ambachtelijk hoogwaardig en geeft de hedendaagse muziek een nieuwe inbedding. Voor Orkater componeerde hij eerder de muziek voor De dienstmeid Zerline en Een pure formaliteit (in coproductie met Cello 8ctet Amsterdam)