Open Call vierde coproductie Het Nationale Theater & Theater Bellevue: Systeempijn
Theater Bellevue en Het Nationale Theater zoeken een schrijver voor een nieuwe lunchtheaterproductie (première oktober 2026). Deze editie wordt een monoloog, gespeeld door Betty Schuurman, over iemand die vastzit in ‘het systeem’. Er is ook een live musicus op de vloer. Zephyr Brüggen regisseert.
De context
Of het nu gaat om de woningmarkt, de schuldsanering, de zorg, het internationale rechtssysteem of de NAVO: het lijkt of alle systemen die zijn bedacht om onze samenleving eerlijker, socialer en rechtvaardiger te maken kraken in hun voegen. Dat raakt iedereen die van die systemen afhankelijk is of er juist in werkzaam is. Denk aan cliënten die met een kluitje in het riet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Maar ook aan ambtenaren of managers die mogelijkheden zien om het systeem te verbeteren, maar daarvoor de middelen missen. Of verantwoordelijke politici die mogelijke oplossingen zien botsen op een keiharde politieke haalbaarheid.
De opdracht
Voor de vierde open call nodigen we schrijvers uit een monoloog te schrijven voor een personage dat lijdt aan ‘systeempijn’: een complex gevoel van verdriet, woede, angst en machteloosheid veroorzaakt door een falend systeem. Zoals gezegd, het is een pijn die gevoeld kan worden door álle actoren in het systeem: zowel degene die de beslissing neemt, als degene die haar moet uitvoeren, als degene die haar ondergaat. Het systeem in kwestie kan één van de hierboven genoemde zijn, maar natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Wij vragen schrijvers nadrukkelijk om hun inspiratie te zoeken in waargebeurde casussen en voor hun tekst stevige research te doen (al dan niet met behulp van het uitgebreide netwerk van Theater Bellevue en Het Nationale Theater). Wat voor een soort musicus we willen aanzoeken weten we nog niet. Wij hopen dat inzenders zich vrij voelen om daar al dan niet over te fantaseren en dit al dan niet in het voorstel te delen.
De procedure
Beschrijf in maximaal half A4 een synopsis voor de monoloog, die een maximale lengte mag hebben van 60 minuten. Lever hierbij een korte motivatie (half A4 is genoeg) en een voorbeeldscène (max. 2 pagina’s). Stuur dit met een kort cv uiterlijk 30 september naar schrijvers@theaterbellevue.nl.
Uit de inzenders worden in oktober drie schrijvers geselecteerd. Zij worden uitgenodigd voor een persoonlijke kennismaking met het makersteam en ontvangen elk feedback én € 500,– om hun plan verder uit te werken: een uitgebreidere synopsis en twee nieuwe scènes. Deze moet 14 november worden ingeleverd.
Uit deze drie plannen wordt één kandidaat gekozen om het stuk te schrijven. Een eerste proeflezing staat gepland eind april 2026, de definitieve tekst moet medio augustus 2026 worden opgeleverd.
Leescommissie
De eerste ronde is schriftelijk: een leescommissie zal alle inzendingen geanonimiseerd lezen. De commissie bestaat uit Kimberley Agyarko (actrice, schrijver), Zephyr Brüggen (regisseur), Tom Helmer (dramaturg Bellevue), Remco van Rijn (dramaturg Het Nationale Theater), Betty Schuurman (actrice), Anke Vromen (dramaturg, Toneelschrijfhuis). Pas na de selectie ontvangen de commissieleden de namen en cv’s van de inzenders.
De geselecteerde schrijver krijgt de opdracht om de synopsis in een inspirerende samenspraak met de regisseur en een dramaturg van Het Nationale Theater uit te werken tot een tekst die vanaf eind oktober in Theater Bellevue in Amsterdam wordt gespeeld. De vergoeding is conform de meest recente richtlijnen.
Het Nationale Theater X Theater Bellevue: een springplank voor talent
De Open Call is een langdurige samenwerking tussen Het Nationale Theater en Theater Bellevue. Hierin krijgen veelal jonge schrijvers en jong regietalent de kans om te werken aan nieuwe teksten voor een Lunchtheatervoorstelling, die een maandlang speelt tussen 12.30 – 13.30 in Theater Bellevue, Amsterdam. Ze werken hierin samen met acteurs uit het ensemble van Het Nationale Theater. Talent krijgt de kans om vlieguren te maken en misschien nog wel belangrijker: een publiek voor hun voorstellingen te vinden. Daarnaast is het een kennismaking van de twee producenten met nieuwe schrijvers en regisseurs.
Met de tekst Exit Poll wonnen schrijvers Joeri Heegstra en Max Wind de eerste Open Call in 2023. De samenwerking was een groot succes, waardoor zij komend seizoen de nieuwe voorstelling Operation Hellfire (regie Eric de Vroedt) voor Het Nationale Theater schrijven. Afgelopen voorjaar was Hen van Roos Bottinga te zien, haar debuut als schrijver. Komend najaar speelt Hoge bomen van Koen Caris als Lunchtheaterproductie.
Deze samenwerking wordt ondersteund door VandenEnde Foundation
P.S. Omdat inmiddels al twee van de drie edities van de Open Call het theater als arena hebben, vragen we schrijvers om ‘toneel over toneel’ deze keer te vermijden.