Jean van Lingen

Column Ayşegül

Inclusief theater

“Jij zal het nooit maken als acteur, want jij bent scheel, slechtziend én een Turkse”, werd er tegen mij gezegd toen ik besloot te gaan acteren. Regelmatig bezocht ik theaters, de plek waar ik vrijheid ervoer. Alles kan en alles mag, ongecensureerd, in tegenstelling tot thuis. Mijn hart werd samengeknepen toen ik zag dat de acteurs er allemaal goed uitzagen. Niemand scheel, slechtziend, kreupel, scheve tanden. De moed zakte in mijn schoenen. Hebben ze dan toch gelijk? Ik ben niet de standaard. 

Juist ik kan het verschil maken, spreekt de kleine tijger in mij. Ik ben niet mijn beperking. Theater moet inclusief! Weg met dat hokjes denken, meer representatie van de maatschappij, meer kansen voor mensen met een beperking! De kloof tussen mensen met en zonder beperking moet kleiner worden. Regelmatig worden personages met een beperking gespeeld door acteurs zonder een beperking. Dit moet stoppen. Hoe waarachtig kun je het maken als iemand op het toneel staat met een visuele beperking én een bi-culturele achtergrond. Zo zorg je ervoor dat je je kan identificeren met de persoon die op het toneel staat. Herkenning en erkenning.

Er is tegenwoordig meer ruimte voor acteurs met een beperking, maar ze krijgen vaak een heel klein aandeel binnen het geheel. Als wij willen streven naar echt inclusief theater dan moeten de mensen met een beperking volwaardig deelnemen aan het geheel. Geef ze rollen waar de beperking van het personage niet centraal staat - dat wekt medelijden op en werkt averechts.

Als ik in de zaal zit, mis ik meer dan de helft van wat er op het toneel gebeurd. De vormgeving kan ik niet beoordelen. Dus fysiektheater of slapstick is lastig voor een visueel beperkte. Stil spel op het toneel wordt niet waargenomen. Hoe beleef jij theater dan, hoor ik u denken. De tekst, muziek en sfeer geven zoveel informatie dat ik een theaterstuk daarop beoordeel. Wat voor gevoel krijg ik erbij? Wat is de boodschap van de maker? Theaters kunnen mensen als ik helpen een voorstelling toegankelijk te maken, door audiodescriptie toe te passen, voorafgaand aan de voorstelling de visueel beperkten rond te leiden over het toneel om het decor en andere vormgeving van dichtbij te bekijken, de acteurs te ontmoeten en hun stem te horen.

Laten we onze krachten bundelen, sámen mooie kunst en het verschil te maken!

Oogentroost

Oogentroost

Ayşegül Karaca / Theater RAST

do 18 mrt - vr 8 apr

Nazomerserie: Met Carel naar het park

Overal in Theater Bellevue vinden we nog sporen van Toneelgroep Centrum, het gezelschap dat tussen 1976 en 1987 in dit gebouw huisde. In de artiestenfoyer hangen nog altijd de affiches, Theatercafé De…

Voor het Applaus | Junior Schrijvers

Sinds januari verzamelden acht jonge toneelschrijvers (15 t/m 23 jaar) zich elke twee weken in de backstage van Theater Bellevue. Begeleid door toneelschrijver Sanne Schuhmacher kregen deze Junior Sch…

Voor het Applaus | Blauwdruk

Klassieke stukken bewerken tot multilinguaal, eigentijds locatietheater: dat is wat Collectief Blauwdruk het allerliefste doet. Met hun nieuwste voorstelling Recht op de hemel brengen Bram Walter, Tij…

Voor het Applaus | Keti Koti | Jarrod Francisco, Pompadó Z.R. Martha, Eve Hopkins

Keti Koti, letterlijk vertaald 'gebroken ketenen', is een dag waarop we het slavernijverleden herdenken en de afschaffing ervan vieren. Een dag waarop we stil staan bij onze gedeelde geschiedenis. In …

Voor het Applaus | Luan Buleshkaj, Mahat Arab

In deze aflevering gaat huisdramaturg Tom Helmer in gesprek met spoken word artiesten Mahat Arab en Luan Buleshkaj over de tweede editie van het AKF Spoken Word Festival. Mahat geeft alvast een voorpr…

Voor het Applaus | Teunie de Brouwer

TRIGGER WARNING: angst- en paniekaanvallen.Wanneer de angst te groot wordt, verlies je het contact met alles en iedereen om je heen en zit je opgesloten in je eigen hoofd: in HERT neemt actrice Teunie…

Voor het Applaus | Minou Bosua

In de lunchvoorstelling Moeder mag niet dood vierde Minou Bosua de vitaliteit van haar 89-jarige moeder. Nu, twee jaar en een diagnose dementie verder, onderzoekt Minou hoe we omgaan met onze ouderen …

Voor het Applaus | Annemarie Prins, Gerardjan Rijnders, Erik Besseling

Vier ouderen, met de dood in het vizier, besluiten de laatste jaren van hun leven samen door te brengen in een woongroep. In de nieuwste Bellevue lunchproductie Death Row wordt het publiek deel van de…

Voor het Applaus | Nita Kersten

Wie of wat ben je nog zonder buitenwereld en zonder idee van wat komen gaat? In haar nieuwste voorstelling Apocalyps (Toneelschuur Producties) zoekt regisseur Nita Kersten het antwoord op deze vraag. …

Voor het Applaus | LeineRoebana, Calliope Tsoupaki

Een componist die zich laat inspireren door beweging en twee choreografen die klank gebruiken als basis voor de dans: de samenwerking tussen het vaste duo Andrea Leine en Harijono Roebana en voormalig…

"Het oerzaaltje van mijn podiumleven."

Een grot was het. Een schuilplaats, een geheime plek van samenkomst, waar Justus van Oel, Eric Eijgenraam en ik met de cabaretgroep Zak en As onze allereerste première beleefden, herfst 1986. Verlamme…

Voor het Applaus | Jeannette Smit

Na 21 jaar lang leiding te hebben gegeven aan ons fijne theater in Amsterdam neemt directeur Jeannette Smit afscheid. In deze aflevering zit ze nog één laatste keer op haar vertrouwde werkplek om same…

Voor het Applaus | Orkater / De Nieuwkomers

Hoe te leven in een wereld waarin de waarheid haar waarde lijkt te zijn verloren? In hun muzikale bewerking van De meester en Margarita onderzoekt theatercollectief Konvooi (Orkater/De Nieuwkomers) de…

Voor het Applaus | Marien Jongewaard, Roy Peters

Hoe breng je je laatste uur in vrijheid door als je geweten zo zwaar op je drukt? In de nieuwe Bellevue lunchvoorstelling Menu del Día onderzoekt De Gemeenschap hoe het kan dat een niet te stillen ver…

Voor het Applaus | Henk Danner

Deze week staat in het teken van het nieuwste dansfestival van Amsterdam: ICK FEST x BELLEVUE. Bij een bijzondere week hoort een bijzondere aflevering: lichtontwerper en artistiek adviseur bij ICK Dan…

Column Lars Brinkman

Wij zijn hier altijd al geweest Op de middelbare school zat ik altijd gapend in de geschiedenisles. Ik vond al die verhalen over vroeger maar abstract en vroeg mezelf steeds af: Wat heb ik, hier leven…

Voor het Applaus | Anne Maike Mertens, Mette Bouhuijs

Van een ode aan wijlen Ton Vorstenbosch in Café Welling tot theatrale lezingen in Theater Bellevue: regisseurs Mette Bouhuijs en Anne Maike Mertens hebben het met Stoffige stukken tot hun missie gemaa…

Smoezen met Roy Peters

"Mensen die in hun eentje een eigen wereld en werkelijkheid verzinnen, dat is altijd interessant. Mensen die zelf hun verhaal maken en daar hartstochtelijk in geloven."
van 4