foto Gordon Meuleman

Het Nationale Theater en Bellevue op zoek naar een schrijver voor een nieuwe coproductie

Na de eerste open call die leidde tot Exit Poll (première maart 2024) zoeken Theater Bellevue en Het Nationale Theater opnieuw schrijvers voor een nieuwe lunchtheaterproductie (première januari 2025). De voorstelling zal worden gespeeld door Hein van der Heijden, Esther Scheldwacht en June Yanez. De regie is in handen van Ada Ozdogan.

"Hoe leren we weer luisteren naar de verzwegen stemmen van de natuur?"

De context
Hoe moet de kunst reageren op de klimaatverandering? In zijn boek De vloek van de nootmuskaat betoogt Amitav Ghosh dat kunstenaars de natuur een stem zouden moeten geven: de bomen en gewassen die verdrogen op het veld, de vogels die steeds verder moeten vliegen, de stille krachten die zich roeren in tornado’s en vulkanen, onze dode voorouders. Ghosh bedoelt dat niet ludiek: op zijn wereldwijde rooftocht reduceert het kapitalisme permanent alles en iedereen tot verhandelbaar product. En ontneemt het zijn rechten, zijn waarde, zijn stem. We moeten weer leren luisteren. Ook naar de dieren, planten, geesten, gronden. Er schuilt zoveel intelligentie in de wereld om ons heen, maar we zijn het luisteren verleerd.

De opdracht
Theater Bellevue en Het Nationale Theater nodigen schrijvers uit om een tekst te schrijven voor een lunchtheatervoorstelling die bovenstaande context thematiseert. We willen schrijvers uitdagen op zoek te gaan naar visionaire en/of invoelbare stemmen. Dat kan op een poëtische manier worden uitgewerkt, maar ook juist persoonlijk, maatschappijkritisch of metaforisch: een pamflet, een sprookje, een relatiedrama of spoken word.

De procedure

  • Beschrijf in maximaal half A4 een synopsis voor een toneeltekst van 60 minuten voor bovenstaande acteurs. Lever hierbij een korte motivatie (half A4 is genoeg) en een voorbeeldscène (max. 2 pagina’s). Stuur dit met een kort cv uiterlijk 4 december 2023 naar schrijvers@theaterbellevue.nl.
  • Uit de inzenders worden half december drie schrijvers geselecteerd. Zij ontvangen elk feedback én € 500,– om hun plan verder uit te werken: een uitgebreidere synopsis en twee nieuwe scènes. Deze moet half januari worden ingeleverd,
  • Uit deze drie plannen wordt half januari één kandidaat gekozen om het stuk te schrijven. Een eerste proeflezing staat gepland in juni 2024, de definitieve tekst moet begin oktober 2024 worden opgeleverd.

Leescommissie
De eerste ronde is schriftelijk: een leescommissie zal alle inzendingen geanonimiseerd lezen. De commissie bestaat uit Tom Helmer (dramaturg en programmamaker Theater Bellevue) en Melissa Knollenburg (schrijver en Toneelschrijfhuis), Mahat Arab (Mensen Zeggen Dingen, Poetry Circle Nowhere), Ada Ozdogan (regisseur), Esther Scheldwacht (acteur Het Nationale Theater), Remco van Rijn (dramaturg Het Nationale Theater). Pas na de selectie ontvangen de commissieleden de namen en cv’s van de inzenders.

De geselecteerde schrijver wordt betaald conform de meest recente richtlijnen en de opdracht, om de synopsis in een inspirerende samenspraak met de regisseur en een dramaturg van Het Nationale Theater uit te werken tot een tekst die in januari 2025 wordt gespeeld. Dat betekent dat de tekst geschreven dient te worden in de maanden maart t/m oktober 2024, een eerste versie dient begin september 2024 klaar te zijn.

De producenten
Theater Bellevue produceert al dertig jaar lunchtheatervoorstellingen, waarbij (nieuwe) schrijvers centraal staan. Het Nationale Theater reflecteert in zijn voorstellingen rechtstreeks op de tijd en de wereld waarin we leven, zowel met repertoireteksten als nieuw geschreven stukken. In seizoen ’23-24 bundelden deze twee instellingen hun krachten in een nieuwe lunchtheatercoproductie, als start van een meerjarige samenwerking. Op basis van de vorige open call hebben we de procedure enigszins aangepast, in de hoop dat deze voor meer schrijvers aantrekkelijk wordt.