Een vrouw blijft thuis
mei
mei
-
di 4 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
wo 5 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
do 6 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
vr 7 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
za 8 mei12:30PREMIÈREPaloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
di 11 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
wo 12 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
do 13 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
vr 14 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
za 15 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
di 18 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
wo 19 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
do 20 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
vr 21 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
za 22 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
di 25 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
wo 26 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
do 27 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
vr 28 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00 -
za 29 mei12:30Paloni Zaal
Normaal € 19,00 CJP € 12,00 Student € 12,00
Stien is een bekend psychotherapeut en kijkt voor de kost naar de pijn van anderen. Ze heeft een goede band met haar stiefdochter Daantje, een kunstenaar, die meer geeft om politiek dan om psychologie.
De man van hun beider levens is dood. Hij laat een doos vol meisjesachtige platen na, een Volvo Amazon uit 1968 en een ziekelijke angst voor middelmatigheid, die zijn dochter nog steeds verlamt.
Wanneer Daantje tijdelijk dakloos wordt, klopt ze aan bij haar stiefmoeder. Haar appartement heeft ze onderverhuurd om met een prille geliefde naar een ver oord te vliegen. Maar op de valreep kon ze het niet over haar hart verkrijgen, zegt ze. Ze wil de ecologische voetafdruk niet op haar geweten.
Stien, beroepsgedeformeerd, doet een poging te weten te komen wat Daantje nu écht thuis houdt. Maar ze stuit op gevoeligheden die ook hun eigen relatie raken. Wat volgt is een ongemakkelijke dans, waarin de twee navigeren rond een generatiekloof en elkaar de maat nemen over liefde, seks, autonomie, ambitie én de man die respectievelijk hun vader en geliefde was.
Een vrouw blijft thuis is een intieme en psychologische tekst voor twee vrouwen en een oldtimer.
Credits
tekst Nina Polak
spel Ariane Schluter, Sophie van Winden
regie Ada Ozdogan
scenografie Miek Uittenhout
externe tekstbegeleider Lot Vekemans
een productie van Theater Bellevue
Bellevue Lunchtheater presenteert en produceert nieuw Nederlands repertoire, dat ruimte biedt aan de stemmen van theatermakers die op de wereld om ons heen reflecteren. Het Lunchtheater is een springplank voor nieuw, debuterend schrijftalent en een proeftuin voor oude rotten. De voorstellingen worden om 12.30 uur gespeeld in de historische Paloni Zaal. Bellevue Lunchtheater is begonnen in 1987, de tijd dat Toneelgroep Centrum nog de vaste bespeler was van Theater Bellevue. Vele auteurs schreven voor het Theater Bellevue, zoals Nasrdin Dchar, Maria Goos, Magne van de Berg, Hannah van Wieringen, Dunya Khayame, Rik van den Bos en Dilan Yurdakul.

Meer over de makers
Ondanks een levenslange liefde voor het theater is het schrijvende bestaan van Nina Polak tot nu toegespitst geweest op literair proza en journalistiek. Ze schreef kritieken, essays, reportages en interviews voor o.a. De Groene Amsterdammer en De Gids en is sinds 2014 redacteur bij De Correspondent. Daar schrijf ze over populaire cultuur, moderne liefde en momenteel veel over psychiatrie en de samenleving – met als belangrijkste vraag: hoe lijdt de moderne mens?
Daarnaast debuteerde Nina Polak in 2014 met de roman We zullen niet te pletter slaan (Prometheus), die genomineerd werd voor de Anton Wachterprijs en de Opzij-literatuurprijs en die op de longlist kwam voor de AKO-literatuurprijs. In 2018 volgde Gebrek is een groot woord (Prometheus), waarvoor ze het Charlotte Köhler-stipendium en de BNG-literatuurprijs ontving.
Zowel haar literaire als journalistieke werk gaat over de verhouding tussen de maatschappij en de binnenwereld van mensen. Ze is geïnteresseerd in hoe culturele conventies het intieme leven beïnvloeden en in wat er gebeurt met wie de grenzen van die conventies opzoekt.